Разследванията на катастрофата със самолет на Air India, при която загинаха 260 души, разглеждат медицинските досиета на пилотите, тъй като се твърди, че единият от тях е имал депресия и проблеми с психичното здраве, пише "Дейли мейл".

Капитан Сумийт Сабхарвал, опитен пилот с над 8200 часа в пилотската кабина, е управлявал Boeing 787 Dreamliner, когато той се е спуснал в жилищен район, наречен Мегани Нагар, убивайки 241 души на борда и отнемайки живота на още 19 души на земята.

Секунди след излитането на 12 юни, два превключвателя за гориво в пилотската кабина на полет 171 на Air India бяха изключени, което доведе до катастрофална загуба на мощност и самолетът се разби на земята.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

 

 

„Функцията за заключване“ на превключвателите означаваше, че пилотите трябваше да ги повдигнат, преди да променят позицията им, тъй като тoва не са обикновени бутони, които могат да бъдат случайно изключени.

Сега разследванията на трагичната катастрофа са започнали да анализират поведението на пилота.

Капитан Мохан Ранганатан, водещ експерт по авиационна безопасност в Индия, разкри, че „няколко“ пилоти на Air India са потвърдили, че опитният пилот е страдал от влошено психично здраве.

 

 

В интервю за  „Дейли Телеграф“ той заяви: „През последните три до четири години си е взимал почивка от летене. Затова е взимал болничен.“

Наскоро пък е взел отпуска заради смъртта на майка си.

В Повай, Мумбай, един от бившите колеги на капитан Сабхарвал го описва като „старателен джентълмен“, казвайки пред изданието, че вярва, че „всъщност обмисля ранно пенсиониране през следващите няколко години“, с планове да се грижи за възрастния си баща, на 90 години. 

В кратката си кариера, 28-годишният втори пилот Клайв Кундер е налетял над 3400 часа.

В неделя предварителен доклад, публикуван от индийските власти, доведе до въпроси защо пилотът е изключил ръчно превключвателите - и дали това е било умишлено действие или катастрофална грешка.

В доклада се казва: „В записа на гласа от пилотската кабина се чува как единият от пилотите пита другия защо е прекъснал връзката? Другият пилот отговаря, че не го е направил.“

Пилотите ще включват и изключват превключвателите за гориво в правилните моменти по време на всеки полет, но този път горивото беше спряно веднага след излитане и колесникът не беше повдигнат. Вторият пилот е управлявал самолета по време на излитане, докато капитанът е наблюдавал.

 

 

В доклада се добавя, че превключвателите са били върнати в положение „работа“ секунди след това, което е стартирало процеса на повторно запалване на двигателите. Единият от двигателите се беше запалил отново, но не беше набрал мощност, докато другият беше в процес на възстановяване на мощността.

На мястото на катастрофата, но превключватели бяха открити в положение „работа“.

Преди полета и двамата пилоти са имали адекватен период на почивка и са били обявени за „годни за работа“ след тест с анализатор на дихателен въздух, се казва в доклада.

Пробите от гориво, взети от резервоарите, бяха тествани и беше установено, че са „задоволителни“, като не е наблюдавана „значителна активност на птици“ в и около траекторията на полета на самолета.

Но Рангантан преди това предположи, че това може да е било умишлено.

Всеки лост трябва да се издърпа нагоре, за да се отключи, преди да може да се обърне, а те имат и допълнителни защитни скоби, които предпазват от всякакви удари и блъскания.

Обяснявайки, че според него „това трябва да се направи ръчно“, Ранганатан каза пред NDTV за лостовете за гориво: „Селекторите за гориво не са от плъзгащ се тип, а винаги са в слот.“

„Те трябва да ги издърпат или преместят нагоре или надолу, така че въпросът за неволното им изместване от неправилно положение да не възникне. Това е случай на умишлен ръчен подбор.“

По-късно той каза, че „нищо друго“ не би обяснило защо и двата превключвателя са били преместени в положение „изключено“ веднага след излитането, твърдейки: „Това е трябвало да бъде направено умишлено“.

На въпроса дали твърди, че един от пилотите „умишлено“ е изключил лоста за гориво, докато е бил напълно наясно с възможността за катастрофа, той отговори: „Абсолютно“, преди да заяви, че става въпрос за потенциална „катастрофа, предизвикана от пилота“.

Но роднини на някои от жертвите на катастрофата обвиняват авиокомпанията и индийското правителство, че се опитват да обвинят пилотите за катастрофата.

28-годишният Амин Сидики, чийто зет, Акиел Нанабава, почина заедно със съпругата си и четиригодишната им дъщеря, каза: „Този доклад е грешен. Не го приемаме.“

„Това е прикритие, за да се защитят Air India и правителството“, каза г-н Сидики пред The Telegraph от Сурат, южно от Ахмедабад, където самолетът се разби.

„Те искат да обвинят загиналите пилоти, които не могат да се защитят. Как е възможно превключвателите за гориво да се изключат в критичен момент, било то поради грешка на пилота или механична повреда?“

Записи от охранителни камери от летището показват, че турбината за насочващ въздух, известна като RAT, е била задействана малко след излитането.

RAT действа като резервен източник на захранване по време на аварийни ситуации и ще се задейства в случаи на пълно прекъсване на захранването.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK