Първият български военен научно-изследователски кораб „Св.св. Кирил и Методий“ отплава от Морската гара във Варна към Антарктида на 27 декември. Плаването до базата ни на остров Ливингстън „Св. Климент Охридски“ и обратно ще продължи около четири месеца, пише БТА.
Екипажът на борда е 26 души с командир капитан II ранг Николай Данаилов. Ръководител на 31-а българска експедиция до Ледения континент е проф. Христо Пимпирев.
29 декември
В ранните часове на 29 декември българският военен научно-изследователски кораб „Св. св. Кирил и Методий“ продължи пътя си към българската антарктическа база на о-в Ливингстън, след като около 10 часа беше на котва край Босфора, за да зареди гориво.
Операцията за презареждане с гориво приключи около 03:00 ч. местно време, около 03:30 ч. приключи процесът по разкачване с „Урла 1“, след което „Св. св. Кирил и Методий“ отново потегли напред, заяви пред БТА щурманът на кораба кап. Христо Христов.
Турската баржа зареди българския плавателен съд с нови 560 тона гориво, които трябва да са му достатъчни, за да достигне до бреговете на Аржентина и Мар дел Плата.
Дарданелите, в миналото известен като Хелеспонт, е тесен пролив и воден път от международно значение, разположен в Северозападна Турция. Той формира част от континенталната граница между Европа и Азия и разделя азиатската от европейската част на Турция. Проливът свързва Мраморно със Средиземно и Егейско море, като в същото време позволява преминаване към Черно море и Босфора. Дължината на Дарданелите е 61 км, а ширината - между 1, 5 и 6 км. Средната дълбочина е 55 м, а максималната - 82 м. Водата тече в две посоки – от Мраморно към Егейско море по повърхността, а в обратната посока е долното течение. Най-големият град по течението на пролива е Чанаккале.
30 декември
Около 18:00 часа местно време на 29 декември, или малко след 01:00 ч. българско на 30 декември, българският военен научноизследователски кораб „Св. св. Кирил и Методий“ навлезе в пролива Дарданели. Плавателният съд се движи в турски териториални води по пътя си към остров Ливингстън. „Св. св. Кирил и Методий“ е на историческо първо плаване към остров Ливингстън, за да подпомогне 31-ата българска антарктическа експедиция. Рейсът до българската антарктическа база на острова ще продължи около 40 дни.
„Навлизаме в пролив Дарданели. Имаме разрешение от нашите колеги от Република Турция. Продължаваме смело напред с разчет да влезем в Егейско море след около четири часа. Продължава ескортът на граничната полиция на Турция, което е нормално за военен кораб в турски териториални води. Нашите колеги от гранична полиция го правят с разчет да бъдем предпазени от евентуални атаки“, сподели за БТА командирът на „Св. св. Кирил и Методий“ кап. Николай Данаилов.
„Ще преминем покрай едно паметно място – Чанаккале, там, където е имало тежки сражения по време на Първата световна война. От историческа гледна точка това е прекрасно за нашите курсанти, които се докосват до реална военна история,“ отбеляза още кап. Данаилов.
Навлизайки в Дарданелите, „Св. св. Кирил и Методий“ премина под първия висящ мост в Турция – мостът „Чанаккале 1915“, свързващ градовете Малкара в европейската част на Турция и Чанаккале. Пътуването по 4608-метровото съоръжение отнема само шест минути.
„Чанаккале 1915“ е открит на 18 март 2022 г. Пет години по-рано, на 18 март 2017 г. в Чанаккале официално е поставено началото на строителството на моста за автомобили над пролива Дарданелите, свързващ Егейско с Мраморно море. Церемонията тогава е посветена на 102-ата годишнина от историческата победа в битката при Чанаккале (18 март 1915), когато османската артилерия окончателно побеждава обединения англо-френски флот, който се опитвa да пробие към Истанбул по време на Първата световна война.
В строителството на съоръжението са участвали 5100 души и 740 единици строителна техника. Разстоянието между двете опорни части на моста е точно 2023 метра - в чест на 100-годишнината от основаването на Република Турция, която ще бъде отбелязана през 2023 г. Елементи на моста са оцветени в цветовете от турския флаг - червено и бяло. Върховете на кулите на съоръжението изглеждат като оръдия, които символизират победата при Дарданелите. Общата височина на всяка една от двете кули на моста е 318 метра. Мостът "Чанаккале 1915" е четвъртият мост, свързващ европейския и азиатския бряг на Турция (останалите три са в Истанбул), който оъществява шосейна връзка между двата бряга, осигурявана дотогава чрез фериботи.
Към 9:30 часа българско време „Св.св. Кирил и Методий“ се движи на юг-югозапад, югоизточно от остров Скирос. По-късно през деня маршрутът му преминава между островите Евия и Андрос, след което ще продължи на юг, за да обиколи полуостров Пелопонес и да навлезе в Средиземно море.
На всеки десет минути на навигационната карта обучаващите се курсанти нанасят координатите на кораба под инструкциите на екипажа, а в навигационния дневник се описват и съпътстващите метеорологични условия – скорост на вятъра, вълнение на морето, видимост, облачност, атмосферно налягане, влажност, температура на въздуха и на морската вода.