Археолози от Австрийската академия на науките (ААН), работещи в сътрудничество с Израелската служба за антики (ИСА), откриха изгубен олтар на кръстоносците в църквата на Божи гроб.

Църквата на Гроба Господен, известна още като Църквата на Възкресението, е най-святото място в християнския свят, разположено в християнския квартал на Стария град на Йерусалим, съобщава изданието Heritage Daily.

Според традицията църквата от IV век е построена на мястото, където Исус е бил разпънат на кръст, а също така е мястото на празния гроб на Исус, където той е погребан и възкръснал.

Археолозите, които провеждат проучване на вътрешността на църквата, са направили сензационно откритие в един от задните коридори, свързващи се със средната камера.

 

Подпряна на стената в продължение на десетилетия е била занемарена каменна плоча, върху която туристите са писали графити. Когато камъкът бил обърнат, се оказало, че това е отдавна изгубен олтар на кръстоносци от средновековния период, осветен през 1149 г.

"Знаем за поклоннически свидетелства от XVI, XVII и XVIII в. за великолепен мраморен олтар в Йерусалим", каза Иля Беркович, историк в Института за изследване на Хабсбургската монархия и Балканите към Австрийската академия на науките (ААН).

През 1808 г. пожар унищожава голяма част от романската част на църквата, като се смята, че олтарът на кръстоносците е изгубен при разрушаването.

Реконструкция на олтара.

Как плочата е могла да остане скрита толкова дълго време, е загадка, но откритието предоставя нова информация за неизвестна досега връзка между Рим и Йерусалимското кралство, образувано след успеха на Първия кръстоносен поход.

Олтарът е украсен с уникална техника за изработване на мраморни декорации, известна като "косматка", усвоена изключително от майстори от гилдията в папски Рим.

Според ААН "техниката се е характеризирала с това, че нейните майстори са можели да украсяват големи площи с малки количества от скъпоценния мрамор, който в средновековен Рим е бил изстъргван предимно от антични сгради - като са сглобявали малки мраморни отломки с най-голяма прецизност и са ги прикрепвали към каменни подпори, за да създадат геометрични модели и ослепителни орнаменти".

Археолозите предполагат, че олтарът трябва да е бил създаден с разрешението на папата, който вероятно е поръчал на някой от майсторите на Косматка да почете най-светата църква в християнството.