Овчарският скок е зрелищен, но опасен спорт. Могат ли модерните прътове да бъдат подобрени чрез новите технологии, за да станат по-надеждни и безопасни? Възможно ли е технологиите да се използват и в други спортове?
Отговор на тези въпроси дава публикация на Wired.
Основните инструменти за овчарския скок са големи прътове с дължина между 3,05 и 5,3 метра.
Състезателите по лека атлетика ги държат, докато спринтират, след което ги забиват в земята. Те се огъват и изстрелват състезателя във въздуха, постигайки доста по-големи височини, сравнено с нормалния скок на височина.
Дисциплината е рискова – има десетки контузии в скока с прът, дори на олимпийско ниво. Повечето от тях се случват, когато състезателят удари погрешно площадката за приземяване или я пропусне напълно. Но също така често има проблеми с пръта.
Все пак хвърлянето на човешкото тяло до над 6 метра във въздуха отнема много кинетична енергия и оказва голямо напрежение върху огънатата част на пръта.
Ако нещо се обърка — дори малка, невидима пукнатина в стълба — този инструмент може да се счупи и да изпрати скачача на земята. Подобна ситуация би имала катастрофални последици за спортистите – възможно е при падането те да получат тежки наранявания.
Учените търсят вариант да се предотвратят тези недостатъци. Според тях решението са именно прътове, които се възстановяват сами, преди да се счупят.
Какъв е проблемът при сегашните прътове?
Съвременните прътове обикновено са направени от слоеве фибростъкло и композити от въглеродни влакна. Те се чупят много по-рядко от старите прътове, които са били направени от бамбук, в последствие от алуминий и стомана, но все пак не са перфектни.
Прътовете се огъват доста, когато изстрелват спортиста във въздуха. Това означава, че трябва да бъдат направени с правилната комбинация от материали. Трябва да са достатъчно гъвкави и здрави, за да издържат тежестта на човек, и достатъчно леки, за да се държат по време на засилката.
Правилно поддържани, модерните прътове могат да издържат години или дори десетилетия. Но с течение на времето след неправилно боравене могат да се появят малки пукнатини. Понякога те са толкова малки, че дори не могат да се видят, но структурната цялост на пръта вече е компрометирана.
„Това, което ще се случи, е, че пукнатините ще се разпространят – малко като напукване на предното стъкло на кола. В момента в който поддаде, става катастрофално“, казва Дон Рариг, вицепрезидент по инженерство и разработване на продукти в Essx.
Предлага се решение със специално покритие