От 19 януари 2013 г. всички нови свидетелства за управление, издадени в ЕС, ще представляват пластмасова „кредитна карта“ със стандартен европейски формат и по-сигурна защита. Това съобщава пресслужбата на Европейската комисия.

Новото европейско свидетелство постепенно ще замени повече от 100 различни модела от хартия и пластмаса, които в момента се използват от над 300 млн. водачи на МПС в целия ЕС.

Документът е част от по-широкообхватен пакет от мерки (3-та директива за свидетелствата за управление), които влизат в сила с цел да се насърчи свободното движение, да се води борба с измамите, свързани със свидетелствата за управление на МПС, и да се подобри пътната безопасност в целия ЕС.

Освен това като съпътстваща новия формат мярка е създадена европейска електронна система за обмен на данни с цел улесняване на обмена на информация между националните администрации.

Това ще опрости процеса на контрол на свидетелствата за управление при лица, които се преместват да живеят от една държава членка в друга.

Новото свидетелство също така значително ще помогне например за премахване на "туризма за свидетелства за управление на МПС“ и на измамите, за прилагане на нови, по-строги забрани за държавите членки да издават свидетелства на лица, чието свидетелство вече е било отнето или неговото действие е било прекратено или ограничено от друга държава-член.

Европейският режим за свидетелствата за управление засилва защитата за най-уязвимите категории участници в пътното движение. Това включва:

Повишаване на възрастовата граница за пряк достъп (чрез практически и теоретичен изпит) до свидетелства за управление на мощни мотоциклети — от 21 години в момента на 24 години.

Повишаване на възрастовата граница, както и въвеждане на допълнителни стъпки по пътя към постепенен достъп. Новият режим изисква шофьорски опит от най-малко четири години (вместо две) с мотоциклет с по-ниска мощност преди да бъде издадено свидетелство за управление на най-мощните мотоциклети.

Мотопедите са отделени в нова категория превозни средства и от кандидатите за свидетелства за управление на мотопеди отсега нататък ще се изисква да преминат теоретичен изпит.

Държавите-членки могат също така да въведат изпит за проверка на уменията и на поведението, както и медицински прегледи. ЕС определя минимална препоръчителна възраст (16 години), при навършването на която свидетелствата се признават взаимно от всички държави членки (държавите членки могат да понижат тази възраст на 14 години в рамките на съответната страна). Досега нямаше минимални изисквания на равнището на ЕС по отношение на мотопедите.