„Никой не умира под мое наблюдение. Точка“, заявил главният изпълнителен директор на OceanGate пет години преди злополучната подводница „Титан“ през юни 2023 г. За това разкрива Би Би Си.
Стенограмата е от разговор между Стоктън Ръш и неговият бивш директор по морски операции Дейвид Локридж, на който са присъствали и трима други служители на компанията.
Става ясно, че Локридж е изразил опасения за безопасността, но Ръш отговорил: „Нямам желание да умирам. Мисля, че това е едно от най-безопасните неща, които някога ще направя“.
Документът беше публикуван от бреговата охрана на САЩ като част от нейното разследване на катастрофата през юни 2023 г., когато подводницата се взриви, докато пътуваше към останките от кораба „Титаник“.
Припомняме, че тогава всичките петима пътници в подводницата починаха, включително самият изпълнителен директор Стоктън Ръш.
OceanGate спря всички проучвателни и търговски операции след инцидента, което доведе до въпроси относно безопасността и дизайна на подводницата.
По време на двуседмичното изслушване следователите се опитаха да разкрият фактите и събитията, довели до трагедията, както и да направят препоръки за избягване на повторни инциденти.
Преписът от разследването беше качен онлайн, но част от документите са били редактирани, уточнява Би Би Си.
От публикацията обаче става ясно, че Дейвид Локридж съставил „доклад за проверка на качеството“, който повдигал сериозни проблеми с дизайна на подводницата. Той го е представил на ръководството на компанията по време на срещата, провела се на 19 януари 2018 г.
Локридж бил притеснен от лошото качество на корпуса на подводницата. Той бил направен от въглеродни влакна. Освен това имало проблеми с начина, по който подводницата „Титан“ е конструирана и тествана.
Миналата седмица Дейвид Локридж е обяснил пред разследващите, че: „Тази среща продължи малко повече от два часа, но моите опасения за безопасността и несъгласието ми подводницата да бъде спусната във водата не бяха от значение“. Главният изпълнителен директор на OceanGate обаче бил категоричен, че подводницата е напълно безопасна.
След срещата през 2018 г. Локридж отнесъл опасенията си до Американската администрация по безопасност и здраве по време на работа (Osha). Правителствената агенция на САЩ обаче се оказала твърде бавна и не е успяла да направи нито една проверка на предоставените данни.
В края на показанията си Локридж отбелязва, че ако властите са разследвали своевременно OceanGate, трагедията е щяла да бъде избегната.