В Рим се задава горещо лято, а властите обявиха спешна нужда от повече таксита. В последните години да си поръчаш такси по телефона там е почти невъзможно. За справяне с кризата предстои издаването на 1000 нови лиценза за таксита.

Снимка: bTV

Проблемът съществува от години. Пристигащите на централната гара „Термини“ са принудени да чакат за такси повече от половин час на опашка при температури, близки до 30 градуса.

Огромният приток на туристи, съчетан с горещините, превърна проблема в криза и породи съмнения относно способността на Италия да се справи с все по-големите тълпи, прогнозирани от Министерството на туризма през следващите месеци.

На този фон Кметът Роберто Гуалтиери обяви дългоочакваното публично обявяване на търг за 1000 нови лиценза за таксита. Повече шофьори на бели автомобили ще бъдат осигурени и благодарение на използването на така наречените втори шофьори, т.е. възможността лицензиран таксиметров шофьор да назначи втори шофьор, който да работи втора дневна смяна със същия автомобил.

Изисквания към таксиметровите шофьори са да познават добре Рим и най-важните туристически обекти, както и да имат и основни понятия по английски език.  Предвидено е и увеличение на тарифите и първоначалният такса. В момента началната такса на такси в работни дни е 3 евро, в празнични дни и през уикенда е 5 евро, а вечерната е 7 евро. Тарифите на километър са три, в зависимост от скоростта - 1,14 евро/км, 1,35 евро/км и 1,66 евро/км.

Обявлението към момента предвижда 850 обикновени лиценза на цена 73 000 евро и 150 лиценза за превоз на хора с увреждания с отстъпка от 20%, т.е. на цена 58 400 евро. В предстоящия търг ще бъде обърнато специално внимание на услугата за придвижване на пътници с увреждания. Според данни на кметството в момента в столицата има само 40 лиценза за таксита за превоз на хора с увреждания.

Снимка: bTV

Промени в сектора се предвиждат и на ниво правителство в т.нар. „декрети на Салвини“. Това са наредби на министъра на транспорта Матео Салвини, които според синдикатите биха облагодетелствали частните шофьори и по-специално мултинационалната компания Uber. 

Министърът на промишлеността Адолфо Урсо се срещна с делегация от ръководители на приложението за превоз на пътници Uber, което разгневи мощното лоби на таксиметровите шофьори, което досега успяваше да ограничи дейността на Uber и други подобни приложения в Италия.

Снимка: bTV



През годините всеки опит на управляващите да проведат конкурс за нови лицензи и реорганизация на сектора се проваляше след протестите на таксиметровите водачи. В края на май Рим отново беше блокиран със стачка на такситата, a шофьорите се заканват да протестират и преди изборите за Европейски парламент.