Услугата, която компанията „Юбър“ (Uber) предлага, спада към услугите в областта на транспорта по смисъла правото на Европейския съюз, реши днес Съдът на ЕС.
Това означава, че тя трябва да бъде изключена от приложното поле на свободното предоставяне на услуги изобщо и от това на Директивата за електронната търговия. Държавите членки пък трябва сами, при спазване на общите правила на Договора за функционирането на Европейския съюз, да уредят условията за предоставяне на услуги като тази на „Юбър“.
Чрез приложението си „Юбър“ предоставя платена услуга по свързване на непрофесионални шофьори със собствени превозни средства и лица, желаещи да ползват градски превоз.
С решението си Съдът приема, че услугата на „Юбър“ не е посредническа, тъй като лицето, което я предоставя, същевременно предлага услуги по градски превоз, до които предоставя достъп по-специално чрез ИТ инструменти и чието общо функциониране организира в полза на лицата, желаещи да се ползват от това предлагане. Той подчертава също така, че „Юбър“ упражнява решаващо влияние върху условията на предоставяне на услугата от шофьорите.
Ето защо Съдът намира, че тази посредническа услуга трябва да се разглежда като неразделна част от една обща услуга, чийто главен компонент е транспортна услуга, и следователно да се квалифицира не като „услуга на информационното общество“, а като „услуга в областта на транспорта“.
До днешното решение се стигна, след като към Съда на ЕС се обърна испански съдия, сезиран през 2014 г. от професионална асоциация на таксиметрови шофьори в Барселона, обявили се за жертва на „нелоялна конкуренция“ от страна на „Юбър“. Според асоциацията непрофесионалните шофьори на услугата „Юбър“, които ползват собствените си автомобили, трябва да имат лицензи и разрешителни подобно на останалите таксиметрови компании в Барселона. „Юбър“ от своя страна уверяваше, че трябва да се съобразява единствено с правилата за свободно предоставяне на услуги, свързани с новите информационни технологии.
„Юбър“ е в конфликт с властите в няколко европейски страни и твърди пред Съда на ЕС, че е цифрова услуга с ролята на посредник между частни лица и шофьори.