Мистериозни символи, издълбани в пустинята на Катар. Някои от тях се подават от меката скала като влечуги, които се препичат на слънце. Други са мистериозни вдлъбнатини, наподобяващи древна настолна игра, която се играе по целия свят. А някои са направо загадъчни. Това пише Си Ен Ен.

В един безлюден и брулен от ветровете ъгъл на североизточното крайбрежие на Катар, сред пясъчните дюни на безплодната пустиня, се намира Ал Джасасия - най-големият и най-важен обект на скално изкуство в страната от Персийския залив. Там преди векове хората са използвали поредица от ниско разположени варовикови скали като платно, върху което са издълбавали символи, мотиви и предмети, които са наблюдавали в заобикалящата ги среда.

Археолозите са открили общо около 900 скални рисунки, или „петроглифи“, в Ал Джасасия.

Те представляват предимно загадъчни знаци на чаши, подредени в различни модели, включително редици и розети, но също така и привличащи вниманието изображения на платноходки, обикновено гледани отгоре, но също така изобразени в линеен профил, наред с други символи и знаци.

 

„Въпреки че скалното изкуство е често срещано на Арабския полуостров, някои от издълбаните знаци в Ал Джасасия са уникални и не могат да бъдат открити никъде другаде“, казва Ферхан Сакал, ръководител на разкопките и управлението на обекта в Катарските музеи, визирайки петроглифите на кораби, видени от птичи поглед.

„Тези издълбавания представляват висока степен на креативност и наблюдателни умения на художниците, които са ги направили. Също така на абстрактно мислене, тъй като те не са могли да видят традиционен кораб отгоре“, допълва той.

В Катар има около 12 забележителни петроглифни обекта, разположени предимно по крайбрежието на страната, макар че някои от тях могат да се видят дори в сърцето на Доха, в квартал Ал Бида Пар, с изглед към популярната крайбрежна алея Корниш.

Ал Джасасия, на около час път северно от супермодерната столица на Катар и близо до старото пристанище за бисери Ал Хувайла, е открита през 1957 г. В продължение на шест седмици в края на 1973 г. и началото на 1974 г. датски екип, ръководен от археолога Холгер Капел и сина му Ханс Капел, предприема проучване, при което старателно каталогизира целия обект във фотографии и рисунки.

От всички документирани единични фигури и композиции повече от една трета се състоят от следи от чаши в различни конфигурации, форми и размери. Най-отчетливият модел включва две успоредни редици от по седем дупки, поради което някои смятат, че те са били използвани за игра на манкала - настолна игра, популярна в много части на света от древността, в която двама състезатели пускат нечетен и четен брой малки камъни във вдлъбнатините.

Други оспорват тази теория, изтъквайки факта, че някои от дупките в Ал Джасасия са твърде малки, за да поберат всички камъни, докато други се намират на склонове - непрактичен избор, който би довел до изпадане на жетоните.

Други предположения включват, че образуванията от чаши са били използвани по някакъв начин за гадаене или за сортиране и съхранение на перли, или като системи за изчисляване на времето и приливите и отливите.

И така, за какво всъщност са предназначени и какво означават?

„Много е трудно да се отговори на този въпрос“, признава Сакал, който също не е привърженик на теорията за игрите на дъската.

„Не разполагаме с преки улики за мотивите, използвани в Ал Джасасия. Според мен те може би имат ритуално значение и функция, която е много стара, така че не може да бъде обяснена етнографски“, казва той.

Но колко е стара? „Наистина не знаем“, признава Сакал, като обяснява, че петроглифите - и скалното изкуство като цяло - са много трудни за датиране.

„Съществуват диви хипотези за възрастта, вариращи от неолита до късните ислямски времена. Аз лично смятам, че не всички резби са направени по едно и също време“, смята той.

Преди 10 години едно научно изследване на девет различни петроглифа в Ал Джасасия не открива доказателства, че те са на повече от няколкостотин години, но изследователите стигат до заключението, че са необходими още проучвания, включително разработване на нови техники, специфични за варовиковите резби.

Макар че експертите не могат със сигурност да кажат кога са създадени петроглифите в Ал Джасасия и от кого, всички са съгласни, че най-завладяващите - и необичайни - резби на обекта са тези на лодките.