В Китай също се борят с монополите. Правителството ще допусне частни капитали в железниците, за да се стимулира конкуренцията в сектора.
Правителственият план за преструктуриране предвижда компрометираното Министерство на железниците да се закрие, а дейността му да се поеме от транспортното ведомство. Ще бъде създадена и Китайска железопътна корпорация, в която ще бъдат допуснати частни инвестиции.
"Реформата е конкретна мярка с цел да се разбие монополът в железопътната индустрия, като се въведе конкуренция. Разнообразието на инвестициите и структурата на експлоатация ще оживи сектора", обяснява Уанг Фенг, Държавна комисия за реформи в обществения сектор
Липсата на конкуренция в железниците доведе до висока степен на корупция и влошаване на железопътния превоз. През 2011-а при катастрофа на влак стрела загинаха 40 души. Това отприщи вълна от обществено недоволство и обвинения, че властите правят компромиси с безопасността в името на бързото разширяване на железопътната мрежа.
Властите увериха, че реформата няма да засегне инвестиционната програма за железниците. Тя предвижда от 2011 до 2015 година в сектора да бъдат вложени близо 370 милиона долара, а мрежата на високоскоростните влакове да бъде удвоена.