„Медицината“ на Густав Климт, предназначена като факултетна картина за Виенския университет, но изтеглена поради масирана обществена критика и по-късно унищожена по време на националсоциализма, е реконструирана с помощта на изкуствен интелект. Сега може да се види като детайлна реплика на фасадата на изследователската сграда в Медицинския факултет на университета в австрийската столица.
Густав Климт (1862-1918), един от най-важните художници на виенския Ар Нуво, рисува "Лекарството" около 1900 г. Това голямо платно с размери приблизително четири на три метра беше заедно с две други картини, "Философията" и " Юриспруденция“, предназначена като факултетна картина за тавана на балната зала на Виенския университет. Климт вече е получил поръчка за това през 1894 г.
Картината обаче никога не достига до предназначеното място в оригиналния си вид, тъй като творбата предизвиква разгорещени дебати поради голите си изображения и възмущава консервативните политици, когато е представена за първи път на публиката на 10-та изложба на Сецесион през 1901 г. В крайна сметка самият Климт се оттегля от поръчката и трите картини на факултета са продадени частно.
История и унищожение
Когато Климт се оттегля от поръчката, той също трябва да върне авансите върху хонорара си. Еврейска двойка колекционери на произведения на изкуството Август и Серена Ледерер поемат тези дългове и по този начин влизат във владение на „Философията“. Колегата художник на Климт Коломан Мозер, който основава Виенския сецесион заедно с Климт през 1897 г., придобива другите две факултетни картини „Медицина“ и „Юриспруденция“ между 1910 и 1912 г.
През 1919 г. семейство Мозер продава двете картини на факултета и с помощта на щедри меценати „Лекарството“ се озовава в Австрийската галерия и така става собственост на държавата. „Юриспруденция“ е придобита от семейство Ледерер.
След анексирането на Австрия през 1938 г. семейство Ледерер е преследвано от националсоциалистите заради еврейските си корени и имуществото им е „арийизирано“. И трите картини на факултета са отнесени в замъка Имендорф в Долна Австрия, който е използван като депо за изкуство по време на войната.
На 8 май 1945 г. замъкът Имендорф и съхраняваните там произведения на изкуството изгарят напълно. Твърди се, че изтеглящите се части на СС са подпалили замъка, за да не оставят никакви произведения на изкуството на приближаващите съветски войски. Факултетните снимки и множество други творби на Климт, които са били част от колекцията на Ледерер, са унищожени.
Факултетската картина „Богословие“ от Франц Матч все още е притежание на Виенския университет днес. От трите факултетни картини на Климт все още съществуват само няколко скици и черно-бели снимки на оригиналите, тъй като за съжаление не са направени цветни снимки на картините. От изображението на медицинския факултет е известен само един колоритен детайл, а именно червено-златната фигура на Хигия.
Възкресението на образите на факултета
През 2005 г. снимките на факултета най-накрая намериха първоначалната си дестинация. В сътрудничество с Виенския университет, Музеят Леополд инсталира черно-бели репродукции на картини на Климт на факултета на тавана на голямата бална зала на Виенския университет. Като част от кампанията беше реставрирана единствената оригинална факултетна картина „Богословие” от Франц Мач.
Днес модерните технологии позволяват цифровото връщане към живот на изгубените творби. През 2021 г. Google Arts & Culture стартира проект в сътрудничество с Белведере във Виена, който имаше за цел да използва изкуствен интелект, за да възстанови оригиналния цвят на снимките на факултета на Климт и да даде впечатление за това как може наистина да изглеждат снимките. Проектът се основава на алгоритъм, специално разработен от ИТ експерта Емил Валнер и на историческите съвети на Франц Смола, куратор на Белведере. Резултатите са достъпни на обширната онлайн платформа „Климт срещу Климт“.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK