Иновативната форма на самолет обещава по-екологични полети и по-голям комфорт

Премахва се традиционният дизайн „тръба и крило“

Редакторски екип Редакторски екип

Публикувано в  14:06 ч. 01.11.2024 г.
 

Подтикнати от нарастващото глобално търсене на въздушни пътувания, емисиите от авиацията през последните десетилетия нарастват по-бързо от тези от железопътния, автомобилния и морския транспорт. Решенията за обръщане на тенденцията са бавни.

Устойчивото авиационно гориво, което може да намали емисиите по време на полет с 80%, когато се произвежда и използва правилно, би могло да представлява две трети от намалението на емисиите, необходимо на авиацията, за да постигне целта си за нулеви нетни емисии до 2050 г., пише Си Ен Ен.

Но то е в недостиг и в най-добрия случай ще представлява само 0,53 % от цялото използване на реактивно гориво през 2024 г., което е далеч от нивата, необходими за постигане на ефект.

Докато авиокомпаниите и регулаторните органи се борят за идеи за декарбонизация на индустрията, някои инженери предполагат, че е необходим изцяло нов тип форма на самолета, за да се спестят големи средства от потреблението на гориво и съответно от емисиите.

Това означава, че се премахва традиционният дизайн „тръба и крило“, който е бил в основата на търговската авиация в продължение на 100 години, в полза на нещо, наречено „смесено тяло с крило“, при което площта на крилото заема голяма част от фюзелажа и създава самолет с характерен външен вид.

 

През 2020 г. „Еърбъс“ създаде демонстрационен модел на смесено крило в малък мащаб с дистанционно управление, за да изпробва дизайна, който според компанията може да спести до 20% гориво. През 2023 г. базираната в Калифорния компания JetZero обяви плановете си за самолет с подобен дизайн, с капацитет за над 200 пътници и има амбициозната цел да влезе в експлоатация до 2030 г.

„Пазарът на тесни каросерии, в който точно се вписва Horizon, ще бъде най-големият пазар през следващите 20 години“, казва Алексей Матюшев, главен изпълнителен директор и съфинансист на Natilus.

„С всички предизвикателства, които според мен има индустрията, за първи път в историята смятам, че има възможност да се създаде еквивалент на Boeing или Airbus.“

Ново изживяване за пътниците

 

Natilus, която е основана през 2016 г., по-рано обяви самолет без пилот, предназначен за превоз на товари, наречен Kona, който също използва същата иновативна форма. Матюшев казва, че дизайнът на тялото със смесено крило произхожда от 90-те години на миналия век от McDonnell Douglas, голям американски авиокосмически производител, който се слива с Boeing през 1997 г. Boeing никога не е пускал в търговската мрежа самолет със смесено крило, но е проучвал концепцията и е създал безпилотен прототип - X-48.

Според Natilus, Kona е получила 400 поръчки и в рамките на следващите две години ще бъде построен и летящ пълномащабен модел. След това голяма част от технологията ще бъде прехвърлена към Horizon, който ще има редовна пилотска кабина и екипаж и според Матюшев ще влезе в експлоатация до 2030 г. - изключително амбициозна цел, тъй като би било безпрецедентно за чисто нов самолет да премине от проектиране до пълно сертифициране само за шест години.

Снимка: iStock

Той казва, че един от начините за постигане на стабилизация е чрез сложни системи за управление на полета - по същество компютри, които, както посочва Матюшев, са причинили проблеми с Boeing 737 Max.

Другият вариант е аеродинамиката, или дизайнът на повърхностите на самолета, което е пътят, който Natilus е избрал, а също и това, което го отличава от JetZero, според Матюшев.

Новата форма е свързана с някои изключително важни предимства. „Има 30 % намаление на съпротивлението, но в същото време всъщност можете да намалите теглото на самолета, за да побере същото количество пътници или товари, което е много уникално“, казва той.

„При малкия самолет имате по-малки двигатели, които изгарят по-малко гориво. Така че, когато се съберат двете неща заедно, започва да се постига намаляване на емисиите на пътническо място с около 50 %.“

Много по-големият фюзелаж, който вече не прилича на тръба, открива възможности за различни оформления на борда. „Разполагаме с около 30 % повече пространство в сравнение с традиционния самолет“, обяснява Матюшев.

Така че това, за което мисля, че много от нашите клиенти мислят, е повишено преживяване за пътниците.

Не всичко в Horizon ще бъде съвсем ново; например самолетът ще използва съществуващата технология на двигателите, без да оставя място за водородни или електрически варианти.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK  

 

 

Black Weekend в Technopolis Black Weekend в Technopolis Black Weekend в Technopolis
Най-четени
Най-нови