Вдъхновени от птичи пера, инженери от Принстън са открили, че добавянето на редици задкрилки към крилата на дистанционно управляван самолет подобрява полетните характеристики и помага за предотвратяване на състоянието на срив, което може да застраши способността на самолета да остане във въздуха.
Клапите имитират група пера, наречени покривни пера, които се разгръщат, когато птиците извършват определени въздушни маневри.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Биолозите са наблюдавали кога и как тези пера се разгръщат, но нито едно проучване не е определило количествено аеродинамичната роля на покривните пера по време на полет, сподели TechXplore.
Екипът на Принстън е демонстрирал как комплекти от задкрилки работят заедно и изследва сложната физика, която управлява взаимодействието.
Гиргуис Седки, постдокторантски изследовател и водещ автор на статията, нарече техниката „лесен и рентабилен начин за драстично подобряване на полетните характеристики без допълнителни изисквания за мощност“.
Задкрилките се отварят или обръщат нагоре в отговор на промените във въздушния поток, без да се изискват външни контролни механизми.
„Те по същество са просто гъвкави задкрилки, които когато са проектирани и поставени правилно, могат значително да подобрят стабилността на самолета“, каза Ейми Уиса, асистент по механично и аерокосмическо инженерство и главен изследовател на изследването, публикувано в Proceedings of National Academy of Sciences.
Проучването разкри физиката, чрез която задкрилките подобряват повдигането на самолета и идентифицира два начина, по които контролират движението на въздуха около крилото. Един от тези контролни механизми не е бил идентифициран преди това.
Изследователите са тествали конфигурации с единична и с множество задкрилки, вариращи от два до пет реда. Те са установили, че петредовата конфигурация подобрява повдигането с 45%, намалява съпротивлението с 30% и подобрява цялостната стабилност на крилото.
„Откриването на този нов механизъм отключи тайната зад това защо птиците имат тези пера близо до предната част на крилата и как можем да използваме тези задкрилки за самолети.“, каза Уиса.
„Това, което открихме за това как прикритията променят въздушния поток около крилото, ги прави приложими за автомобили, подводници и дори вятърни турбини“, каза той.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK