Най-голямата социална мрежа в света - „Фейсбук” предизвика голям скандал, след като рязко ограничи информационното съдържание на своята платформа на територията на Австралия, предаде „Ройтерс”. Компанията е в сложни отношения с правителството на страната заради спорен медиен закон.
Потребителите в страната не мога да четат или гледат австралийски или международни новинарски материали от днес.
Разрастващият се спор е свързан с обсъждането на законодателно предложение, внесено в австралийския парламент през декември. Предлаганият закон би задължил американските технологични компании „Фейсбук“ и „Гугъл“ да преговарят с австралийските издатели на новинарски материали за заплащане за тяхното съдържание или да понесат глоби.
В отговор „Фейсбук“ реши просто да премахне новинарското съдържание за австралийския пазар. Пострадаха обаче и страници на австралийски щатски правителства, благотворителни организации, местни и международни новинарски издания, както и на ведомства по здравеопазването, които предоставят важна информация за COVID-19. Това се случва само три дни преди стартирането на национална програма за ваксинация срещу COVID-19 в Австралия.
От социалната мрежа се оправдаха с проблем при идентифицирането на съдържанието – кое е новинарско и кое не е.
Силен отзвук
Решението на компанията бе разкритикувано от редица австралийски медии и депутати. „Действията на „Фейсбук” за прекъсване на основните информационни услуги за здравните и спешните служби, бяха както арогантни, така и разочароващи“, написа австралийският премиер Скот Морисън в профила си в социалната мрежа.
Въпреки че мярката е само за Австралия, все по-голям брой държави я описват като опит за натиск и назидание върху правителствата по света, които обмислят да въведат подобни мерки.
„Тези действия само ще потвърдят притесненията, които все по-голям брой държави изразяват относно поведението на водещите технологични компании, които смятат, че са по-големи от правителствата и че правилата не важат за тях“, допълни Морисън.
От „Фейсбук“ коментираха, че законодателното предложение е „проява на основно неразбиране“ за отношенията между компанията и издателите, които според нея доброволно публикуват връзки към своите статии в нейната социална мрежа и печелят от това.
Австралийски издатели твърдят, че социалната мрежа обира по-голямата част от приходите, тъй като потокът от новини се пренасочва онлайн и по този начин печатните издания фалират.
Новината предизвика голям международен отзвук.
Издателската група на вестник „Гардиън” заяви, че е дълбоко обезпокоен от действията на „Фейсбук” и призова за справедливо регулиране на онлайн платформите. „Доминиращите онлайн платформи сега са ключов вход към новините и информацията онлайн. Вярваме, че журналистиката от обществен интерес трябва да бъде възможно най-широко достъпна “, допълват от британското издание.