Социалният гигант „Фейсбук“ заплаши, че ще забрани споделянето на новини на територията на Австралия, пише Би Би Си. Причината – нов закон, който трябва да задължи компанията да плаща на отделните новинарски профили за техните материали.
Регулатори искат да задължат „Фейсбук“ и „Гугъл“ да плащат за съдържанието, което се генерира от новинарските канали и уебсайтове в техните платформи. Причината е, че приходите от реклами драстично са спаднали.
Миналият месец от „Гугъл“ коментираха, че подобно законодателство „драстично ще влоши“ услугите на тяхната търсачка. От „Фейсбук“ стигнаха доста по-далеч, намеквайки, че могат просто да забранят споделянето на новини на платформата си, както и в „Инстаграм“.
Според австралийската комисия, която е изготвила новия закон, неговата цел е да запълни липсите между технологичните гиганти и онлайн новинарските канали.
Изпълнителният директор на „Фейсбук“ Австралия коментира, че подобен закон ще направи точно обратното.
„Това показва тотално неразбиране на динамиката на интернет пространството и ще нанесе повече щети върху новинарските организации“, коментира Уил Истън.
Той уточнява, че новият закон на практика задължава социалната мрежа да плаща за съдържание, което новинарските канали доброволно споделят в профилите си.
Според статистика, представена от Истън, „Фейсбук“ е изпратил 2,3 млрд. кликвания обратно към австралийски медии, които струват приблизително 200 млн. долара в първите пет месеца от тази година.
„Блокирането на новини определено не е на първо място като решение, на последно е“, коментира още той.
Експерти от години коментират, че „Фейсбук“ и „Гугъл“ на практика дават безплатен достъп до качествено новинарско съдържание. Според тях то трябва да се заплаща от самите технологични гиганти.
И двете компании имат програми, по които изплащат средства за качествено съдържание, но те съществуват само на определени пазари и не важат за цял свят.