60 инцидента и 1092 загинали. Това е равносметката от катастрофите със самолети „Еърбъс” А 320 от както са в експлоатация. Те се използват за граждански полети на къси и средни разстояния.
До 180 са местата в еърбъса. В катастрофиралия днес самолет е имало поне 150 души на борда.
Дължината му е над 37 метра. Размахът на крилете му - над 34 метра. Може да се издигне на максимум 12 000 метра височина.
„Еърбъс” А 320 се произвежда от 1986 г., първият му пробен полет е година по-късно, а с този модел се осъществяват търговски полети от 1988 г.
Катастрофиралият днес самолет е в експлоатация почти 25 години. Общо за модела има 58 300 и близо 47 хиляди полета.
Допитахме се до мнението и на наши авиационни експерти за причините за инцидента. Те категорично отхвърлиха случилото се да е терористичен акт.
Според статистиката с подобен А320 са превозени над 1 милиард пътници, което го прави един от най-масовите и безопасни модели самолети в света, твърдят те.
„Винаги има възможност да се появи умора на метала, откъсване на парче от крилото, но явно е имало някакъв проблем, който е възникнал, след като пилотът е успял да подаде сигнал за бедствие”, коментира Димитър Ставрев.
Според Александър Младенов, проблеми с електрониката са довели до самопроизволно снижение и удар в планински склон. „Фактът, че самолетът не е направил опити да стигне до близкото летище Марсилия, показва, че екипажът не е имал техническата възможност за това...”, допълни той.
„Отново се коментира за възможно обледеняване на епитата, които могат в определени моменти да заблудят посредством индикациите в самолета какво точно се случва”, посочи и бившият капитан на правителствения Авиоотряд 28 Цвятко Луканов.