Руски проправителствени медии са осъществили сериозна дезинформационна кампания, която цели да задълбочи кризата около пандемията от новия коронавирус в западните страни. Това гласи вътрешен доклад на Европейския съюз, цитиран от „Файненшъл таймс“.

Докладът е дълъг девет страници и очертава голям набор от опити за експлоатация на пандемията от COVID-19 чрез разпространяване на неверни истории и фалшиви новини.

Според доклада на ЕС „усилията на Кремъл целят да предизвикат объркване, паника и страх и да попречат на хората да получат добра информация“. В текста се стига още по-далеч – това е част от по-широката стратегия на Москва да „подрие европейските общества отвътре“.

Документът очертава няколко различни типа фалшиви новини и дезинформации с адрес Русия и конкретните държави, за които са били предназначени те.

Съобщенията, които са насочени към „италианският интернет“ целят да засилят страховете за способността на националните и международните власти да управляват епидемията.

За Испания са „предвидени“ предварително апокалиптични истории, „обвиняващи капиталистите в опит да се възползват от вируса“.

Източните на информация, които се цитират в доклада на ЕС са „фалшиви персони и акаунти, свързани с държавните власти на Русия“. Те са публикували дезинформация включително по теми като Сирия и френските жълти жилетки.

„RT Испания“, които са представител на руската държавна информационна агенция, са регистрирали над 6,8 млн. споделяния във „Фейсбук“, „Туитър“ и „Редит“ със съдържание за коронавируса в периода от 1 януари до 12 март. „RT Испания“ се превърна в 12-ият най-популярен източник сред изследваните домейни, като изпреварва дори големи западни медии.

В европейският анализ пише още, че „целта на Кремъл е да разгърне десетки различни и често противоречиви наративи, които се разпространяват по официални канали, както и онлайн и чрез социалните медии“.

Европейската служба за външна дейност е отказала коментар на „Файненшъл таймс“ по темата.

В миналото Русия многократно е отричала обвиненията на Запада в използването на дезинформационни кампании, най-вече около избора на Доналд Тръмп за президент на Съединените щати.