Няколко от големите държави в Европа са изправени пред проблеми с набирането на учители. Това се случва на фона на широко разпространеното недоволство в професията, което се засили по време на пандемията от COVID-19.
Според националните оценки до 2025 г. в Германия ще липсват 25 000 учители, а до 2030 г. в Португалия - 30 000. В момента във Франция има 4000 свободни учителски места, предаде „Евронюз“.
Според Реджис Мале, професор по образование в университета в Бордо, недостигът на кадри се дължи както на ниското ниво на заплащане, така и на влошаването на условията на труд и липсата признание.
Във Франция безпрецедентните трудности при набирането на персонал накараха Министерството на образованието да отложи крайния срок за кандидатстване за учител през учебната 2023 г.
Според доклад привлекателността на учителската професия е общ проблем на европейско равнище, независимо от нивото на заплащане. Германия, Португалия, Швеция и Италия също са изправени и пред масово пенсиониране на учители, а това ще засили недостига на кадри.
60% от учителите в началното училище в Италия са на възраст над 50 години, 37% - в Германия, 42% - в Португалия, 36% - в Швеция и 23% - във Франция. Това показват данните на на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).
В Африка и Съединените щати също изпитват проблеми с намирането и задържането на преподаватели.
Около 69 милиона учители липсват в световен мащаб, за да се постигне всеобщо основно образование до 2023 г., показва документ на ЮНЕСКО, публикуван през октомври. В САЩ е налице "безпрецедентна" криза. В края на август "Вашингтон пост" съобщи, че има "катастрофален недостиг" на учители, като обясни, че страната "никога не е преживявала толкова сериозна ситуация".
"Финландия, Южна Корея или Ирландия се справят добре, благодарение на проактивни политики с оценка на професията от страна на обществото", казва Ерик Шарбоние, експерт по образование в ОИСР.