Спасителен план за авиокомпанията "Луфтханза" на стойност 9 милиарда евро навлезе в нов решителен етап след споразумение между германското правителство и Европейската комисия за основните условия на тази операция, която трябва да предотврати фалита на компанията, предаде „Франс прес“.

Говорителка на Европейската комисия и германското правителство също потвърдиха, че е било постигнато споразумение.

Тежки компромиси

Компромисът между Берлин и Брюксел предвижда също "Луфтханза" да отстъпи на конкурентите си до 24 слота за излитане и кацане. Авиокомпанията гигант ще трябва да остави повече място за конкурентите си на двете главни германски летища в Мюнхен и Франкфурт, се казва в нейно съобщение. Това са много ценни и желани права за авиокомпаниите, които имат 8 приземени самолета, според компанията.

Малко по-рано този месец вестник "Ханделсблат“ писа, че германският канцлер Ангела Меркел е решена да не се стига до отстъпване на слотове от националния превозвач на летищата във Федералната република. Ръководството на компанията първоначално също не беше съгласно да направи големи отстъпки.

Изпълнителният съвет приема отстъпките, чийто размер е бил ограничен в сравнение с първоначално споменатото, и е в очакване на одобрение от надзорния орган, се посочва в съобщението на "Луфтханза".
В сряда този орган беше отказал да одобри проекта за спасяване, който включва възстановяване на държавното участие в компанията, преценявайки, че европейските искания "ще я отслабят".

Европейската комисия беше настояла "Луфтханза" да отстъпи до 20 самолета и още по-голям брой слотове, според източник, близък до преговорите.

Тези права, разделени поравно между летищата във Франкфурт и Мюнхен, и отдадени на търгове, ще бъдат запазени "за нови конкуренти" за период от година и половина, преди компаниите, които вече присъстват в тези два града, да могат да ги откупят, ако все още са налични.

Слотовете не трябва да бъдат заети само от европейски конкуренти, които не са получили никаква държавна помощ във връзка с пандемията от коронавирус, се добавя в съобщението на германската компания.

След като даде одобрение, надзорният съвет трябва да свика "в скоро време" извънредно общо събрание на акционерите. Те също трябва да одобрят спасителния пакет, тъй като той минава през увеличаване на капитала, посочва АФП.

Правителството, "Луфтханза" и Европейската комисия достигнаха важен етап в преговорите, който отваря пътя към консултации с общото събрание, обясни министерството на икономиката в съобщение.
"Извън това, преговорите продължават", обяви министерството.

Времето е малко, тъй като пандемията от коронавирус спря почти напълно въздушния транспорт, хвърляйки сектора в безпрецедентна криза, отбелязва АФП.

Реформи и преструктуриране

През последното десетилетие "Луфтханза“ се разшири значително, превръщайки се в най-голямата авиокомпания в Европа, но кризата с COVID-19 я засегна изключително тежко и акциите ѝ спаднаха до исторически минимум на световните борси.

Паричните резерви на германската компания, която губи по 1 милион евро на час и в момента превозва едва 1 процент от обичайния брой пасажери, са достатъчни само за няколко седмици. "Луфтханза" не очаква бърз рестарт и започна преструктуриране, за да намали въздушния си флот от 100 самолета, което заплашва около 10 000 работни места.

В момента 87 000 служители на авиогиганта са със съкратено работно време по подкрепена от правителството схема. На 7 април “Луфтханза” обяви, че закрива нискобюджетното си поделение "Джърмънуингс“ и се освобождава от неговите 40 самолета.

Част от групата на "Луфтханза“ са и "Аустриън Еърлайнс“, "Суис“ и "Бръселс Еърлайнс“. Очаква се националните превозвачи на Австрия и Швейцария също да получат помощ от своите правителства.

Спасителният пакет за "Луфтханза“ предвижда германската държава да придобие 20 процента от компанията срещу 300 милиона евро, както и да влее 5,7 милиарда евро средства без право на глас, един милиард от които може да бъде бъде превърнат в акции.

Това ще е първият път, когато германската държава ще се върне в капитала на компанията, след пълното й приватизиране през 1997 г.

Планът за спасяване на "Луфтханза“ предизвика недоволство сред конкуренти на компанията. В началото на седмицата ръководството на “Райънеър" обяви, че ще обжалва мерките за спасяването на германския авиопревозвач.