„Украйна е поискала и ще получи от държави от ЕС изтребители, каквито украинските военни летци могат да използват“ – тези думи на върховния представител на ЕС по външната политика и сигурността Жозеп Борел предизвикаха множество въпросителни. Той уточни, че решенията за това „ще се вземат извън европейската рамка“ и не каза нито за какви самолети, нито за чии самолети става дума.
Специализираният портал Defense One в свой анализ обяснява какво означава казаното от Борел. По думите бившия ръководител от американските ВВС Хърбърт Карлайл изпращането на произведени в САЩ машини ще изисква допълнително обучение на пилотите и на наземния персонал: „Не е като да си карал „Шверолет“ и да минеш на „Додж“.
Време за това няма.
В публикацията освен това се отбелязва, че, например, никой F-16 на натовска държава може да бъде препродаден само с разрешение на Държавния департамент на САЩ, което също би затруднило подобен ход, макар именно това да е вероятно най-многочисления изтребител в Европа към настоящия момент.
Затова и от Defense One посочват по-вероятните „кандидати“: „Украинските ВВС използват съветски МиГ-29 и три модела на „Сухой“. Има три държави от НАТО с МиГ-29 – Полша, Словакия и България. Това е двумоторен реактивен изтребител, разработен през 70-те. България освен това има на въоръжение Су-25 – реактивен самолет за непосредствена поддръжка на сухопътните сили“.
„Не е голяма стъпка да минеш от украински МиГ-29 на полски МиГ-29.“, коментира Карлайл, който е летял през 80-те на тайно внесени в САЩ съветски самолети.
Един възможен кандидат
Отново вчера министърът на отбраната на Словакия Мирослав Надье обяви пред телевизия „Маркиза“, че предстои предсрочното сваляне на изтребителите МиГ-29 от въоръжение.
Става дума за 10 едноместни и два двуместни учебно-бойни самолета, които преди това са били част от военновъздушните сили на ГДР.
Словакия ще ги замени с машини „от приятелски държави“, като не е известно за какви модели става дума.
Само една ескадрила ли ще дойде?
От вчера са в ход спекулации, че украинските ВВС ще бъдат подсилени и от други държави.
Репортерът на „Вашингтон Пост“ и бивш ръководител на кореспондентските бюра в Брюксел и Москва Майкъл Бринбаум цитира свои дипломатически източници, според които България и Полша също ще предоставят самолети от своя инвентар.
Към момента официално потвърждение от Министерството на отбраната няма.
Нашите МиГ-29 са общо 14 на брой, доставени през 1989 г. През годините в ход бяха различни програми за модернизацията им с цел да останат годни за защита на българското небе най-малко до пристигането на поръчаните от САЩ F-16V.
Освен тях, обаче, нашата авиация разполага и с модернизираните Су-25, които могат да атакуват бронетехника и други защитени земни цели.
Към момента официален коментар от Министерството на отбраната няма.