Европейският парламент гласува тази вечер на второ четене спорния пакет „Мобилност“. Бъдещите правила за превозвачите разединяват Европа от 3 години. Вотът вероятно ще е против желания от България сценарий.
Резултатът няма да е изненада и текстовете ще бъдат приети вероятно с голямо мнозинство. Националните интереси по темата за превозвачите кардинално разделиха Европа на Западна и Източна. Най-тежки за нашия лагер са текстовете за задължителното връщане на камионите и на шофьорите. Но се оказва, че има възможно продължение.
Защо се стигна дотук и какво следва?
9 страни, сред които и България, смятат, че пакетът „Мобилност“ налага ограничителни и дискриминационни мерки, а не подобрява условията на труд за шофьорите.
„Когато има гласуване, винаги има и надежда. Но, ако трябва да бъдем реалисти, би следвало да признаем, че няма нагласа у нашите колеги от Западна Европа и от нашите колеги евродепутати да променят своята позиция“, заяви Петър Витанов от Прогресивен алианс на социалисти и демократи.
„Ние загубихме гласуване, но не загубихме битка. Политическата битка беше загубена в Съвета. България пропусна ключов момент, когато председателстваше Съвета на ЕС“, каза Илхан Кючюк от "Обнови Европа".
През септември предстои независим доклад за евентуалните екологични последствия от връщането на празни камиони. Еврокомисията може да наложи промени по време на 18-месечния преходен период. Възможно е искане за отмяна на текстовете пред Съда на ЕС.
„Спазването на регламент, който кара една фирма да плаща повече, само защото е по-далече от центъра на ЕС, е недопустимо. Не само за този пакет, а и за който и да било друг“, коментира Андрей Новаков, ЕНП.
Официалните резултати от вота се очакват едва утре сутринта.
По рано днес в ЕП "г-жа Европа", както европейската преса нарече канцлера Ангела Меркел, представи амбициите си за германското председателство на Съюза. Първият тест за успех ще е още следващата седмица – дали ще има компромис за разпределяне на фонда за възстановяване от кризата с COVID-19.