Експерт по подводни апарати заяви, че е чул пукащи звуци по време на дълбоководно гмуркане на прототип на подводницата „Титан“, месец преди да бъде открита пукнатина в плавателния съд.

Карл Стенли, собственик на базираната в Хондурас компания за дълбоководни експедиции Roatan Institute of Deepsea Exploration, свидетелства във вторник по време на изслушването на Бреговата охрана на САЩ относно катастрофалната имплозия на подводницата „Титан“ на OceanGate през 2023 г., при която загинаха петима души, пише ABC News.

През април 2019 г. Стенли участва в едно от първите гмуркания с екипаж на първия прототип на подводницата на Бахамите. Той, съоснователят и главен изпълнителен директор на OceanGate Стоктън Ръш и още двама души, се спускат на 3760 метра - приблизително толкова, колкото е дълбочината на останките на „Титаник“.

Според дневниците, показани по време на изслушването, Ръш преди това е направил две самостоятелни гмуркания в корпуса на прототипа на дълбочина около 4000 метра.

Карл Стенли каза, че докато са се спускали надолу, прототипът на корпуса от въглеродни влакна е „издавал звуци“, а пукането се е „усилвало“ колкото по-надълбоко са се спускали. Той каза, че Ръш ги е предупредил за шумовете.

Снимка: Ройтерс

„Мисля, че никой не искаше да бъде този, който ще каже, че иска да се качи пръв“, каза той.

Стенли разказа, че е предположил, че звукът от пукането е бил „скъсване“ на лента от въглеродни влакна. Когато се върнали на повърхността, той казал, че е имало „грандиозен финал на пукащите звуци“.

„Не съм експерт по въглеродни влакна, но ако помислим логично, единственият начин да се получи още повече пукнатини при връщането нагоре, е материалът да се разпадне толкова много, че да съхрани енергия, която след това да се освободи при освобождаването на налягането“, обясни Карл Стенли.

Снимка: Ройтерс

Той посочи още, че е имало „много проблеми“ при гмуркането, включително с тежестите за сваляне.

Стенли заяви, че е изразил опасенията си относно шумовете в имейли до Ръш след гмуркането, като е написал, че изглежда е имало дефект, и е посъветвал Ръш да „натрупа повече опит, за да намали риска“.

В имейлите му е отбелязано, че Стоктън Ръш му е казал индиректно да не говори за шумовете, които е чул по време на гмуркането. Стенли заяви, че имейлите му с Ръш в крайна сметка са обтегнали отношенията им.

Месец след гмуркането в прототипа на корпуса от въглеродни влакна е открита пукнатина и според бреговата охрана той не е използван за други гмуркания на „Титаник“.

Стенли заяви, че Ръш никога не му е казвал за пукнатината и че е научил за нея от статия в медиите. Той каза, че също така е научил, че прототипът на корпуса е бил ударен от мълния преди тяхното гмуркане, едва след това. Той каза, че не би отишъл на гмуркането, ако е знаел това.

„Имаше много червени флагове, които сега, след имплозията и научаването на повече и сглобяването на различни парчета от пъзела, започват да придобиват смисъл и са нещо като улики“, посочи експертът по време на изслушването.

Снимка: Ройтерс

В заключителните си бележки пред следователите Стенли казва, че според него Ръш е създал OceanGate, защото „е имал желание да остави своя отпечатък в историята“.

„OceanGate беше много, много близо до това да ме убие и да окаже сериозно въздействие върху моя бизнес, както и върху цялата индустрия“, заяви Карл Стенли.

След смъртоносната имплозия OceanGate преустанови всички проучвателни и търговски операции.

Отломки от „Титан“ бяха намерени на дъното на Северния Атлантик от роботизиран водолазен апарат, изпратен от канадски издирвателен кораб, с което приключиха интензивните 5-дневни международни спасителни усилия.