След инцидента при сблъсъка на контейнеровоз с моста „Франсис Скот Кий“ в град Балтимор, американските власти насочиха вниманието си към потенциалните уязвимости на някои от над 600 000 моста в САЩ.

Мостът е стоял 47 години и през това време не е получавал такъв удар, за който някой би могъл да предположи, че ще го събори.

„Дали“ обаче е кораб с тегло над 100 000 тона и при сблъсъка мостът се срути за по-малко от минута. Макар че подобно катастрофално срутване може да не е напълно предвидимо, властите започват да търсят причините в състоянието на моста.

При последните инспекции за безопасност му е установено, че той е в "добро състояние", а губернаторът на Мериленд заяви, че мостът "напълно отговаря на изискванията". Въпреки това се оказва, че хиляди мостове в САЩ са в лошо състояние.   

Според Американското дружество на строителните инженери и федералното правителство на САЩ 46 000 моста имат остаряла конструкция и са в лошо състояние, а 17 000 са застрашени от срутване при един удар.

Екстремните метеорологични явления, все по-тежките камиони и сблъсъците от по-големи контейнеровози представляват значителен риск за мостовете в САЩ, предупреждават инженери и други експерти по инфраструктурата.

Остаряла инфраструктура

 

Щатите инспектират мостовете по американските магистрали поне веднъж на две години и ги класифицират в три категории - отлично, добро и лошо състояние.

Мостът в Балтимор има някои структурни елементи в състояние на „напреднало влошаване“.

Около 46 100 от общо 617 000 моста в САЩ се считат за конструктивно неизправни и са в лошо състояние, сочи най-новият доклад за инфраструктурата на Американското дружество на строителните инженери, публикуван през 2021 г.

Всеки ден по тези конструктивно неизправни мостове се извършват 178 милиона пътувания. Въпреки че тези мостове не са опасни по своята същност, те изискват значителни инвестиции за поддръжка, твърдят от дружеството.

Добрата новина е, че броят на конструктивно неизправните мостове е намалял през последните години, показват данните от доклада. Темпът на разходите за подобрения обаче се е забавил.

Приетият през 2021 г. федерален закон за инфраструктурата на стойност 1,2 трилиона долара, който включва 110 млрд. долара за пътища, мостове и големи инфраструктурни проекти, може да помогне за заплащането на някои подобрения на мостове.

Климатични промени и тежки камиони

Старите мостове в САЩ са уязвими към екстремни метеорологични явления като земетресения, урагани или високи температури.

Според доклада от 2021 г. близо 21 000 моста могат да имат проблеми с основите си по време на екстремни метеорологични явления. Земетресенията също са значителна заплаха за тях.

 

Сеизмичната устойчивост на американската магистрална система се е подобрила през последните десетилетия благодарение на инвестициите в нова, по-устойчива инфраструктура и модернизацията на съществуващи конструкции, се посочва в друг доклад от 2016 г.

Все още обаче не всяка магистрала е модернизирана и няма открит начин за изграждане на инфраструктура, която да е едновременно икономически ефективна и да издържа на най-силните земетресения, се казва още в доклада.

Освен това мостовете се натоварват от камиони, които са по-тежки от тези, за които са били първоначално проектирани. Товарът им може да надхвърли 40 тона и да намали продължителността на живота на мостовете.

Твърде големи товарни кораби

Остаряващата инфраструктура, екстремните климатични условия и по-големите превозни средства не са единствените проблеми за американските мостове.

„Имаме спешна необходимост от подобряване на старите мостове, за да се предпазят от все по-големите съвременни плавателни съдове", предупреждават експерти.

Корабът „Дали", който се блъсна в моста в Балтимор, е дълъг 984 фута - почти два пъти повече от дължината на корабите, използвани при построяването на моста през 70-те години на миналия век.

Между 1960 г. и 2015 г. 35 големи моста по света са се срутили заради сблъсък с кораби или баржи. Това е довело до 342 смъртни случая, показват данни от доклад от 2018 г. на Световната асоциация за инфраструктура на водния транспорт.

За да се сведе до минимум опасността от кораби да срутват мостове, те трябва да се строят с т.нар. „излишъци“ - защити около опасните точки на мостовете.

Те включват и „делфини“ - структури, вкоренени в морското или речното дъно, простиращи се над водата, обикновено изработени от дървен материал или стомана.