Срутването на моста „Франсис Скот Кий“ в Балтимор, който беше ударен от огромен контейнеровоз във вторник през нощта безспорно ще остане в историята не само на САЩ, но и на света. Кои са вероятните причини и можеше ли това да бъде предотвратено?

Снимка: Ройтерс

Разследването е все още в начален етап, но по предварителна информация на губернатора на Мериленд Уес Мур сблъсъкът е бил инцидент и не се касае за терористична атака, пише Си Ен Ен.

Ето един поглед към факторите, които може да са допринесли за срутването на моста „Франсис Скот Кий“.

Проблем с електрозахранването и задвижването

В деня след инцидента разследващите изглежда бяха приписали причината отчасти на проблем със захранването, за който екипажът на борда е съобщил малко преди сблъсъка. Подаден е сигнал за бедствие и властите са затворили моста за движение на автомобили, но няколко превозни средства, които вече са били на моста, са паднали във водата при срутването.

Снимка: Ройтерс

Преди сблъсъка контейнеровозът е напускал пристанището на Балтимор и се е насочил към Коломбо, Шри Ланка, казаха служители. Но мигове преди удара в 1:28 ч. сутринта, плавателният съд е изгубил тяга и е пуснал котвата си, гласи изявление на морските пристанищни власти на Сингапур.

„В резултат на това той не успя да поддържа желаната посока и се сблъска с моста „Франсис Скот Кий“, се казва в изявлението.

Клей Даймънд, изпълнителен директор на Американската асоциация на пилотите, описа проблема със захранването като „пълно спиране“ на двигателя и електричеството.

Снимка: Ройтерс

Всички проблеми с електрозахранването могат да бъдат потвърдени от кадрите на инцидента, които показват струя тъмен дим, издигаща се от кораба и мигане на светлините му.

Говорител на чилийския флот потвърди пред Си Ен Ен, че корабът е бил задържан за кратко в страната миналия юни заради проблем с тягата. „Държавният инспектор на пристанището даде краен срок за отстраняване на недостатъка, преди корабът да може да отплава, което беше завършено и проверено на място от инспектора в същия ден“, каза говорителят в изявление.

Имало ли е човешка грешка?

За Мери Скиаво, бивш генерален инспектор на Министерството на транспорта на САЩ, кадрите предполагат, че „на кораба е имало нещо, което е причинило проблем с управлението“. По думите му местните пилоти са били „високо обучени хора“. Смята се, че те познават по-добре от екипажа на кораба водите, през които преминават, и потенциалните опасности, но без захранване толкова голям и тежък кораб би бил много труден за маневриране.

Снимка: Ройтерс

Според Чък Кармайкъл, който се пенсионира през 2017 г., след като работи в пристанището в Балтимор за Inchcape Shipping Services загубата на мощност довежда до изключително трудно или дори невъзможно управление на кораба. Според него сблъсъкът не е резултат от пилотска грешка, тъй като пилотите служат като съветници на капитана и на члена на екипажа, които управляват кораба: "В крайна сметка за всичко, което се случва на кораба, отговаря капитанът", каза Кармайкъл.

Мостът не е могъл да издържи на натиска