Срутването на моста „Франсис Скот Кий“ в Балтимор, който беше ударен от огромен контейнеровоз във вторник през нощта безспорно ще остане в историята не само на САЩ, но и на света. Кои са вероятните причини и можеше ли това да бъде предотвратено?
Разследването е все още в начален етап, но по предварителна информация на губернатора на Мериленд Уес Мур сблъсъкът е бил инцидент и не се касае за терористична атака, пише Си Ен Ен.
Ето един поглед към факторите, които може да са допринесли за срутването на моста „Франсис Скот Кий“.
Проблем с електрозахранването и задвижването
В деня след инцидента разследващите изглежда бяха приписали причината отчасти на проблем със захранването, за който екипажът на борда е съобщил малко преди сблъсъка. Подаден е сигнал за бедствие и властите са затворили моста за движение на автомобили, но няколко превозни средства, които вече са били на моста, са паднали във водата при срутването.
Преди сблъсъка контейнеровозът е напускал пристанището на Балтимор и се е насочил към Коломбо, Шри Ланка, казаха служители. Но мигове преди удара в 1:28 ч. сутринта, плавателният съд е изгубил тяга и е пуснал котвата си, гласи изявление на морските пристанищни власти на Сингапур.
„В резултат на това той не успя да поддържа желаната посока и се сблъска с моста „Франсис Скот Кий“, се казва в изявлението.
Клей Даймънд, изпълнителен директор на Американската асоциация на пилотите, описа проблема със захранването като „пълно спиране“ на двигателя и електричеството.
Всички проблеми с електрозахранването могат да бъдат потвърдени от кадрите на инцидента, които показват струя тъмен дим, издигаща се от кораба и мигане на светлините му.
Говорител на чилийския флот потвърди пред Си Ен Ен, че корабът е бил задържан за кратко в страната миналия юни заради проблем с тягата. „Държавният инспектор на пристанището даде краен срок за отстраняване на недостатъка, преди корабът да може да отплава, което беше завършено и проверено на място от инспектора в същия ден“, каза говорителят в изявление.
Имало ли е човешка грешка?
За Мери Скиаво, бивш генерален инспектор на Министерството на транспорта на САЩ, кадрите предполагат, че „на кораба е имало нещо, което е причинило проблем с управлението“. По думите му местните пилоти са били „високо обучени хора“. Смята се, че те познават по-добре от екипажа на кораба водите, през които преминават, и потенциалните опасности, но без захранване толкова голям и тежък кораб би бил много труден за маневриране.
Според Чък Кармайкъл, който се пенсионира през 2017 г., след като работи в пристанището в Балтимор за Inchcape Shipping Services загубата на мощност довежда до изключително трудно или дори невъзможно управление на кораба. Според него сблъсъкът не е резултат от пилотска грешка, тъй като пилотите служат като съветници на капитана и на члена на екипажа, които управляват кораба: "В крайна сметка за всичко, което се случва на кораба, отговаря капитанът", каза Кармайкъл.
Мостът не е могъл да издържи на натиска