Инвазията в Украйна, може да бъде погледната и от фронта, на който се води информационната битка. За пропагандата, фалшивите новини и как българският език се оказа сред най-използваните в тях - отговорите от един от ключовите хора, които определят посланията на Европа - зам.-директорът на говорителите на Европейската комисия Дана Спинант. С нея разговаря Десислава Минчева.

Дана Спинант обикновено е непосредствено до председателя на ЕК Урсула фон дер Лайен. Често точно тя формулира какво, кога и как да каже Европа.

- Какво научи Европа в областта на комуникациите за тази една година на война в Украйна?

- Научихме, че има два фронта. Единият е бойният. Има обаче и втори фронт, и това е информационният. Армията на Кремъл се бори на този фронт, за който се подготвя отдавна. Целта й е да защити тезите си, да измисли причини, поради които Путин реши да нападне една суверена държава. Другата й цел обаче е да измисля лъжи за Европейския съюз.

- Казвате, че Русия се готви от десетки години. А Европа беше ли готова? Всички ние, европейците, бяхме ли готови да се изправим срещу пропагандата?

- Виждахме градацията на руската пропагандна машина. През 2015 година създадохме специално информационно звено, ориентирано към Изтока, в частност към Русия. Неговата работа е да анализира как точно работи тази нова машина, която Путин изграждаше, и как да й се противодейства с политическа комуникация от наша страна. Неговата работа е да даде средства на европейските граждани да различават дезинформацията, токсичната лъжа на Кремъл и да правят разлика с истинската информация.

- Дана, в този момент можете да се обърнете към българските граждани. Как ще ги посъветвате да различават фалшивите новини?

- Трябва да се различават машините, бълващи лъжи. Те работят основно в социалните медии. В тези мрежи често има милиони фалшиви профили, които разпространяват едни и същи съобщения на всякакви езици. Много често на български. В България наблюдаваме често как такива профили разпространяват ежедневно посланията на Кремъл. Българският език се използва все повече за разпространение на лъжи от източници, близки до Кремъл.

- Какво научихте лично Вие за тази една година война, наблюдавайки двете коренно различни форми на комуникация – от Москва и от Киев?

- Президентът Зеленски и неговият екип станаха световноизвестни и заради начина, по който комуникират и който е много ефикасен. За мен комуникацията от Киев успява заради вложените емоция и сила. Но те имат съдбовна причина – трябва да освободят страната си.

- Чух президентът Зеленски да казва в Брюксел: няма нищо емоционално в присъствието ми тук, всичко е само прагматизъм. Това добра и ефикасна комуникация ли е?

- Ето пример за емоционална комуникация.