Семействата на жертвите от две катастрофи със самолети „Боинг“ 737 Макс поискаха американските прокурори да наложат глоба от почти 25 милиарда долара на самолетната компания заради „най-смъртоносното корпоративно престъпление в американската история“, пишат световните агенции.
Според адвоката на семействата Пол Касел сумата е оправдана е подходяща на фона на „огромните човешки жертви заради престъпленията на „Боинг“.
Става въпрос за две катастрофи с машината 737 Мах на компанията, които изчезнаха при почти идентични ситуации. При инцидентите загинаха общо 346 души. През октомври 2018 г. всички 189 пасажери и екипаж на компанията Lion Air умират, след като самолет на „Боинг“ падна в морето Джава 13 минути след излитане от летището в Джакарта, Индонезия. През март 2019 г. машина на „Боинг“, оперирана от Етиопските авиолинии, се разби 6 минути след излитане. 157 души на борда загинаха.
И двете катастрофи са свързани с повредени системи за контрол на полета.
В писмо от 32 страници адвокатът на семействата Касел казва, че американското правителство и прокуратурата трябва да преследват тези, които ръководят компанията, когато 346 души са били убити при двете катастрофи. В написаното се цитира и извинение на шефа на „Боинг“ Дейв Калхун, което той отправи по време на изслушване в американския Конгрес.
Калхун коментира пред конгресмените, че „Боинг“ са направили грешки в миналото, но вече са се поучили от тях“. Той призна също така, че компанията се е обърнала срещу бивши служители, които са изобличили случващото се вътре. В същото време Калхун отрече „Боинг“ да не са послушали техните притеснения.
Министерство на правосъдието на Съединените щати обмисля дали да не съживи делото за измама срещу „Боинг“ от 2021 г. Тогава от компанията признаха, че са заблудили инспекторите по сигурност за някои аспекти на самолетите 737 Мах. Беше постигнато споразумение и компанията обеща да създаде нова система за сигурност.
Преди месец прокурорите определиха, че това споразумение е нарушено заради случая, при който врата на самолет „Боинг“ 737 Мах се откъсна по време на полет през януари. Сега правосъдното министерство трябва да реши до 7 юли дали да съживи делото.
В писмото си Касел коментира, че клиентите му препоръчват на министерството да използват част от всяка потенциална бъдеща глоба срещу компанията за да се създаде независим мониторинг на сигурността на самолетите.