Русия е била движещата сила за съживяването на строителството на молове в Европа с близо 100 нови шопинг центъра за по-малко от две години, показва ново изследване. България е поставена на 13-о място в Европа по площ на новостроящи се подобни шопинг комплекси.

В класацията са включени московският мол Авиа парк, който ще бъде най-големият в Европа - с площ, равна на 22 футболни игрища, разпределена на четири етажа и с присъствието на множество международни марки.

Авиа парк, който се простира на площ от 235 000 кв. м., ще засенчи МЕГА Белая дача край Москва, който в момента е най-големият мол в Европа с търговска площ от 202 000 кв. м.

В цяла Европа новите шопинг центрове, открити през втората половина на 2013 г., са били два пъти повече от тези през първата половина. Това показва проучване на британската консултантска компания Cushman & Wakefield, цитирано от в. "Гардиън".

Открити са 110 нови мола, 44 от които в Русия. Очаква се тя да се сдобие с още 50 до края на 2015 г. Това означава, че Русия е на път да измести Великобритания от второто място в Европа по площ на моловете в края на тази година. Благодарение на най-големия брой строящи се молове Русия дори може да претендира за първото място, измествайки Франция, ако повечето проекти се осъществят.

Засега Франция остава страната с най-голямо пространство за шопинг молове в Европа - с общо 17,3 милиона кв. м., следвана от Великобритания с 16,93 милиона кв. м. и Русия с 16,86 милиона кв. м. "В Русия Москва е основният пазар за развитие на шопинг центрове. Това е голям потребителски пазар, има многобройно население, което не е обслужвано от шопинг центрове", казва Майкъл Рода от Cushman & Wakefield.

От 11-те нови мола през втората половина на миналата година 37 са били в Западна Европа, а 73 – в Централна и Източна Европа. В Западна Европа са били разширени 45 съществуващи мола спрямо 19 в Централна и Източна Европа.