„Асошиейтед прес“ и редица други медийни организации въведоха стандарт за използването на изкуствен интелект в нюзрума и новините си, пише медията. Целта е да се изясни при какви ситуации и как може да се използва ИИ в работата на журналистите.
„Целта е да дадем на хората приемлива възможност да разберат нашия експеримент, като в същото време се запазим“, коментира Аманда Барет, зам.-директор на АП по новинарските норми и нововъведения.
Това не е първата голяма медийна организация, която въвежда подобни правила или говори за тяхната важност. През пролетта Институтът Пойнтър публикува коментарна статия, в която призовава всяка новинарска агенция и медия да въведе стандарти за използването на ИИ. Те трябва да бъдат разбираеми за публиката и напълно прозрачни.
Част от правилата на АП включват задължителна подробна проверка на материали, написани изцяло от изкуствен интелект. Към тях трябва да се подхожда по абсолютния същия както към други новинарски източници.
Снимки, видео или аудио сегмент, генерирани изцяло от ИИ, не трябва да бъдат използвани освен в случаите, в които те самите са обект на новинарската история.
Подобни правила вече са въведени в работата на технологичното издание Wired.
Новинарските организации все пак могат да използват ИИ свободно, тъй като е полезно в някои ситуации. При АП редакторите могат да си помагат с ИИ като събират истории за различни нюзлетъри, които да изпращат на своите потребители. ИИ е полезно също за чисто редакционното създаване на заглавия, както измислянето на въпроси за интервю или редактирането на текст.
Аманда Барет коментира още, че журналистите на АП трябва да познават добре тези технологии, тъй като през следващите години ще пишат за тях все по-често и все по-често ще им се налага да ги използват.
„Историята на изкуствения интелект излиза извън рамките на бизнеса и технологиите. Тя е важна също за политиката, развлекателната индустрия, образованието, спорта, човешките права, икономиката, неравенството, международното право и много други“, посочват от АП.