България е на първо място в Европейския съюз по брой загинали на пътя, показва анализ на Евростат.
64 души са загинали при катастрофи с леки автомобили на 1 милион жители у нас за 2017 г. Това е почти шест пъти повече от най-ниското съотношение в Евросъюза. В Малта те са 11 души.
Една от най-честите причини за катастрофите е управлението с превишена и несъобразена скорост. Само през последната седмица при акция "Скорост", пътната полиция е регистрирала над 44 000 нарушения.
Богдан Милчев от Института за пътна безопасност и инж. Емил Панчев от Съюза на българските автомобилисти коментираха в „Тази сутрин”, че тази статистика не е изненада.
„По-неприятното е, че ние не виждаме изход от това последно място. Трябва да се коментира какво трябва да се направи, за да може да променим ситуацията. Необходимо е по най-бързия начин да променим модела на управление. Доказано е, че държавната експертиза издиша по този въпрос. Всяка година се опитваме с едни и същи действия да направим промяна. Това не може да стане. Дошло е времето на гражданите експерти да влязат в управлението на пътната ни безопасност. Това е отдавна развит модел в ЕС”, заяви Богдан Милчев.
По думите му трябва да се промени средата, защото именно тя формира поведението. Според него шофьорите, които си позволяват да карат в аварийната лента и в насрещното, не биха си позволили да го правят в Германия, например.
„Ние имаме проблем с цялата статистика и лъжем Евростат. От Евростат отчитат, че нито един моторист не е загинал на пътя през 2016 г. Според справка, която може да се види в МВР, загиналите мотористи са шестима”, каза още Милчев.
„За шестте месеца на тази година има 70 убити пешеходци и над 700 са ранените. Това е страшно. От години повтарям, че трябва правилата в закона да се пипнат, за да не загиват хора на пътя. Пешеходците доста често се разхождат като свещени крави по пътя и не си знаят правата. Създаде се едно чувство на безнаказаност, което довежда до тези цифри”, коментира инж. Емил Панчев.