Народното събрание заседава извънредно утре с една единствена точка - промени в Закона за хазарта. Депутатите искат забрана на рекламата на хазарт във всички медии, включително и в интернет.
Какви ефекти ще постигне забраната коментира в "Тази сутрин" Станимир Въгленов, директор "Онлайн проекти" на групата на "24 часа" и член на УС на Организацията за интерактивна реклама IAB.
„Това е най-голямата международна организация за онлайн реклама. Ние сме българският клон IAB България. Тя е създадена от най-големите медии в България. Към тях се присъединяват най-големите рекламодатели и най-големите рекламни агенции. Това е една от организациите, които ще бъдат засегнати най-силно“, обясни Станимир Въгленов.
„Предложената забрана не е просто в интернет, а в легалната част на интернет. Т.нар. хазартни оператори, които ще бъдат засегнати, те са легализирани. Те имат лиценз от държавата. Медиите, които излъчват техни реклами, официално са регистрирани в Министерството на културата и в списъка, от който става ясно кои са техните собственици, къде са адресите им, регистрирани ли са данъчно. В този списък са малък брой, а има много медии в интернет, които не са регистрирани никъде, а са пълни с реклами“, посочи той.
„Социалните мрежи (Facebook, X, Instagram и др. – бел. ред.) не са регистрирани в България. Не плащат данъци в България и не спазват правилата на новия закон. Те не се водят медии и този закон няма да ги засегне. Те ще излъчват, каквото си искат. Друг е въпросът за медиите, които не са регистрирани никъде. Никой не знае кой е техният собственик, но имат голяма аудитория. Част от тях са регистрирани в Русия. Говоря за псевдоновинарските сайтове, които крадат съдържание от големите медии и го преобразуват. Пускат каквото си искат, което представлява най-голям интерес според тях. Пускат платени материали, незнайно от кого. Пускат и много реклама“, уточни Станимир Въгленов.
„Рекламите от хазарта ще се пренасочат там, защото хазартният бизнес няма как да съществува без реклама. Той ще намери своето място в тъмния и нелегален сектор. Намеренията в промените в Закона за хазарта са добри. Всички искаме да се намали хазартната зависимост, но няма да се получи по този начин, просто защото рекламата ще се пренасочи към медии, където няма да има отговорност към хазартната зависимост. В легалните медии, паралелно с реклама на хазартен оператор и информация за неговите игри, вървят и предупреждения, че ако не се внимава, може да се пострада. Това няма да го има в тъмния сектор“, коментира представителя на IAB България.
„Ще се спре още една възможност към медиите за легални рекламни приходи. Това е легална част от бизнеса. Легални оператори рекламират в легални бизнеси, които са проследими и плащат данъци. Странно е, защото неведнъж е обсъждано приемането на такива промени. Преди няколко месеца имаше вносители от друга партия. Тогава беше отхвърлен внесеният законопроект, а сега преди изборите стана много важен. Включително извънредно се събират народните представители. Мярката е доста странна и изглежда като натиск върху тези, които могат да бъдат засегнати, защото огромната част от сайтовете в интернет няма да бъдат засегнати. Те не са легални. Ще бъдат засегнати тези, които са на светло и плащат данъци“, каза още той.
„Преди избори целите са ясни и не са приятни. Най-общо казано - това е натиск. Нашата група ще внесе възраженията си по тези промени и ще кажем ясно позицията си. Моето лично мнение е, че за да се спре една глупост, винаги има време. Преди няколко месеца всички отхвърлиха подобен закон, а сега го подкрепят. Ние подкрепяме коригиране и вкарване на рекламния бизнес в определени рамки. Тук предлагат 100% забрана на реклама в медии, но по пътищата навсякъде ще се вижда тази реклама. Разрешава се в спортните зали. Извинявайте, но аз имам 10-годишен син, който ходи на баскетбол и карате – как ще приема това нещо той да ходи в залата и да бъде облъчван от тази реклама. Това е недомислен закон“, подчерта Станимир Въгленов.