При нарушение на пътя полицаите ще могат директно да издават фишове с глоби и наказания. Например, още при извършено от водач нарушение, може да му бъде отнета книжката. Това предвиждат промени в ЗДвП, които предлага Министерския съвет.
Самите нарушения, за които се отнема шофьорската книжка, също се разширяват.
Това ще се случва, например, когато водачът:
1. Управлява моторно превозно средство, на което табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места;
2. Е поставил или използва устройство за подаване на светлинен или звуков сигнал, предвиден за автомобил със специален режим на движение, без да има това право;
3. Откаже да предаде документите си на органите за контрол или по какъвто и да е начин осуети извършването на проверка от органите за контрол;
4. Откаже да изпълни нареждане на органите за контрол и регулиране на движението;
5. Наруши задълженията си като участник в пътнотранспортно произшествие;
6. При пътнотранспортно произшествие, в което няма участие, откаже необходимото съдействие с моторното превозно средство.
По този начин, според правителството, ще се реши и проблемът с огромния процент невръчени санкции.
Не на това мнение обаче са част от юристите. Според експерти от КПКОНПИ рискът е полицаите на пътя да получат прекалено голяма власт.
За „Тази сутрин“ Богдан Милчев от Института за пътна безопасност обясни, че промените са в правилната посока, тъй като административната тежест и за граждани, и за пътните полицаи е тежка. Според него е важно да бъдат прецизирани глобите и да няма вариант от/до и полицаят да решава каква да е глобата.
По думите му така полицаят не се превръща в „палач“, защото фишът може да бъде обжалван. Милчев отбеляза, че сега се разширява обхватът на глобите.
„Пътните полицаи, колкото и да искаме да ги оспорваме, си вършат съвестно работата. Не трябва презумпцията да бъде в това, че полицаят ще бъде палач“, обясни той.
Милчев подчерта, че началниците на „Пътна полиция“ не са срещали нарушители, а в някои случаи пътните полицаи са по-грамотни от техните висшестоящи.
Владимир Тодоров от Българската асоциация на пострадалите при катастрофи обясни, че сега действащият закон не е работещ и е писан през 60-те години на XX в. Той също коментира, че глобите трябва да са фиксирани, а не плаващи.
„Ако някой е решил да предложи 50 лв., той пак ще ги предложи. Въпросът е, че процедурата се опростява. Предвижда се и възможност нови водачи да декларират имейл адрес, на който да бъде призоваван. Това е още една стъпка за по-лесно обслужване“, изтъкна той.
Адвокат Петър Славов смята, че с новите промени полицаят ще се превърне и в съдия. По думите му ще се натоварят допълнително съдилищата, защото вече няма да може да се обжалва пред началника на съответния пътен полицай.
„Процедурата по връчване не е необходимо да се обвързва с фишовете. Плащането на глобата минава през вашето съгласие, че сте виновен – това противоречи на НПК, където е казано, че не може на базата на самопризнания, да бъдете признат за виновен“, уточни юристът.
Вижте целия разговор във видеото!