„Не споделям виждането, че има (хаос). Всички мерки се взимат според степента на нарастване на пандемичната ситуация. Вие помните, че имахме закон за извънредното положение, мерките след изтичането на неговото действие бяха ясно предвидени, както и срока за продължаване на определени мерки за икономиката, така и за подготовката на системата. Виждате, че и в други страни, които са силно засегнати, мерките се вземат стъпаловидно. Не мисля, че правителството е закъсняло с мерките“, заяви транспортният министър Росен Желязков в „Тази сутрин“.
„Самата медицинска гилдия прави взаимоизключващи се предложения за това кога пациентът трябва да постъпи в болница. Това е каскадно действие, което трябва да се взема предвид. Има гласове за пълен „локдаун“ и такива, че мерките в момента са много строги“, заяви Желязков, който отбеляза, че е противния на въвеждането на пълна национална карантина.
„Вижда се, че и при пълно затваряне, и при настоящите мерки тенденцията е една и съща и е съпоставима“, смята транспортният министър.
Що се отнася до случаите на пациенти, на които им е отказан прием в лечебни заведения, Желязков коментира, че „това е организационен проблем, който мениджмънтът на болниците успява да преодолее, но има създаване на паника, защото когато един случай бъде популяризиран масово, създава разминаване на търсенето и предлагането на болничната услуга, затова медицинските протоколи се изясняват в движение“.
Транспортният министър коментира и спазването на мерките срещу коронавируса в междуградските пътнически превози и снимки, на които се вижда, че возещите се в автобусите не носят маски, а някои от транспортните средства са претъпкани с правостоящи. По неговите думи „не може да сложим на всеки пътник пъдар, отговорността за носенето на маски е на всеки от нас", а и „не може да пуснем отделна маршрутка или трамвай за всеки пътник", тук отговорността е на шофьора, но „ако питаме тези хора дали искат да се возят в претъпкана маршрутка или да не пътуват, те сигурно ще изберат първото".
Транспортният сектор е един от най-засегнатите от кризата с COVID-19. Предвиждат се 10 милиона лева компенсации за автобусните превозвачи, заяви Желязков.
А за следващия бюджет е предвидено увеличение от 120 милиона при средствата за транспорта. Те са ресурс от концесията на летище София.
„В системата на транспорта работят пряко ангажирани близо 40 000 души. През целия период на пандемията хората не само получават възнагражденията си, но и се извършват реформи и модернизации. В следващия бюджет имам повече предвидени пари заради правилно проведени политики през последните няколко години", каза транспортният министър, който е категоричен, че това увеличение не е предизборно.
По „Механизма за възстановяване и устойчивост“ до 2024 г. ще бъде осигурен още един милиард лева. По оперативната програма за транспорт са предвидени още 2 млрд. лева в следващия програмен период, обяви министърът.
„Тези пари са за модернизацията на транспорта, основно в Северна България, декарбонизация, дигитализация и енергийна ефективност“, каза Желязков.
По неговите думи е „ясно е как ще бъдат разпределени тези средства“, то се „обсъжда с бранша и научните среди“ и ще е напълно прозрачно.
Компенсации заради кризата с коронавируса ще има и за таксиметровия транспорт и тя ще се осъществи чрез разликата между алтернативния данък към общините.
Що се отнася до проблемите с автоинструкторите, които няколко пъти излизаха на протест, транспортният министър заяви, че не иска да налага правила в този бранш, а да бъде постигнато решение чрез диалог и да има "изсветляване" в сектора.
В момента се прави проверка на повишението на таксите на летище София и дали то е законосъобразно, но резултатите ще са ясни и процедурата вероятно ще завърши, след като концесионерът е поел управлението на аерогарата, каза Желязков.
Вижте целия разговор във видеото!