60 години след първото й представяне, картина със сватба между християнин и мюсюлманка, която е отречена по времето на социализма, отново е изложена в Художествената галерия в Смолян.
„Родопска сватба” е с внушителните размери 4 на 2,5 метра. Рисува я смолянският художник Анастас Стайков (1905 г. - 1988 г.) в продължение на седем години – от 1951 г. до 1958 г.
Показват я в Пловдив. „Била е много добре приета от публиката, но е получила големи критики от тогавашното ръководство на Съюза на художниците и от изкуствоведи. Бил е обвинен във формализъм, натурализъм, че не това е изкуството и по-специално изкуството на социалистическия реализъм”, разказва директорът на художествената галерия Иван Пеев.
Според уредника „Фондове и живопис” Ангел Консулов мащабът на картината буквално е засенчил останалите и слухът за нея стигнал до София. Скандалът обаче не е заради младоженците от двете различни вероизповедания – по онова време смесените бракове не били нещо нечувано и властта нямала нищо против тях.
Повечето от първообразите на Анастас Стайков са били от неговото семейство – смята се, че съпругата му е позирала за много от женските образи, а детските са създадени с помощта на дъщеря му Мария.
Окръжният народен съвет в Смолян откупува картината. Била е изложена в Пангаловата къща, в Учителския институт. След години се оказала отново при автора си.
Стайков дарява картината на Смолянската галерия. Била е в окаяно състояние. Две години и много средства са необходими за реставрацията й. Днес може отново да бъде видяна в Художествената галерия на Смолян.