Ремонтът на Дунав мост при Русе започва с първа копка, която ще бъде направена официално по-късно през деня. Заради дейностите вече има затруднения в придвижването на автомобили по съоръжението, пътуващи от и за България. Движението се контролира от полицията.
Съоръжението е въведено в експлоатация преди няколко десетилетия – през 1954 г., и досега не е било ремонтирано основно.
„Дунав мост е исторически мост, построен преди повече от 70 години, но не е ремонтиран до настоящия момент. Ето затова неговата неотложност от извършване на основен ремонт е належаща. Дунав мост не е само техническа инфраструктура, това е връзката между България и Румъния, част от транспортен коридор Номер 9, който е важен за европейската свързаност", каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Коритарова.
По моста ще текат различни дейности в продължение на две години, за да бъде той изцяло обновен. През това време движението няма да бъде спирано, а само реорганизирано.
„Основният ремонт на този мост е крайно наложителен. Дейностите включват подмяна на стоманобетоновите панели, които са носещата конструкция между гредите на съоръжението и върху които е положена хидроизолацията и асфалтовата настилка“, обясни инженер Стамен Савов, директор на Областно пътно управление в Русе.
Той поясни, че след като се сменят панелите, ще се подмени и самата хидроизолация и асфалтовата настилка. След това ще бъдат подменени ограничителните системи, ще бъдат ревизирани и всички лагери и фуги по моста.
„Ще бъде санирана и стоманената конструкция на моста, като всички дейности ще се извършват поетапно. Целият ремонт е разделен на шест етапа. Поетапно ще бъдат отваряни определени участъци от моста, като движението в тях ще се извършва само в едната лента, която ще остане отворена“, обясни още инженер Савов.
Той посочи още, че движението ще бъде регулирано от гранична полиция. Очакванията са това да не натовари сериозно трафика – евентуално обаче преминаването по съоръжението ще се забави с минути.
„Ремонтът ще тече и през зимата, ето защо нямаме никакви гаранции, че метеорологичните условия няма да забавят дейностите. Ако двете зими, през който ще работим, се окажат с положителни температури и подходящи условия, ние ще работим и в студената част на годината. Това може да съкрати процеса по ремонта“, каза още инженер Стамен Савов.
Основният ремонт на Дунав мост при Русе е на стойност 45 млн. лв. Средствата вече са преведени на АПИ. От Агенция пътна инфраструктура обещават максимално често информация, която да бъде леснодостъпна за това как вървят ремонтните дейности.
Как ще се отрази ремонтът на тежкотоварния трафик на границата ни с Румъния при Видин?
На едва няколко километра преди границата на пътното платно няма нито един камион. Ситуацията при Видин е далеч по-различна от тази през последните години, когато километричните колони от тежкотоварни автомобили бяха обичайни.
Обяснението за това е буферният паркинг, който функционира от около месец и половина, и в който камионите изчакват до преминаването им през границата.
Таксата от 15 лева е за български камиони, за чуждестранни - 25 евро, независимо от времето за престой, който може да е и няколко дни. Това обясниха служители на паркинга с уточнението, че никой не е задължен да влезе в него.
Водачите могат да изчакат реда си към границата и на платното, където ще продължат при зелен светофар. Това обаче ще стане, когато влезлите преди него в паркинга, го напуснат.
Паркингът е изграден върху имот – частна собственост, казаха за bTV от областната администрация.
На въпрос от кого са поставени знаците, насочващи камионите към паркинга, от АПИ отговориха, че те не са изграждали паркинга, нито отговарят за управлението му. Всичко това е направено от дружеството "Дунав мост Видин - Калафат".