Заради пандемията 44% от фирмите са въвели форми на отдалечен достъп до офиса и провеждане на онлайн срещи и събития.

Това показва проучване на Българската търговско промишлена палата (БТПП), проведено сред 200 фирми.

„С това проучване си поставихме три цели. Първо да разберем как се е отразило въздействието на пандемията върху дигитализацията на фирмата. Второ до каква степен постигната дигитализация ще се запази след преминаване на пандемията. Третият е източниците, които са използвали за финансиране на тези промени в дейността на фирмата“, обясни в „Тази сутрин“ председателят на БТПП Цветан Симеонов.

„Очаквахме повече фирми да са спестили от офиси, но само около 2% са намалили ползваното от тях офис пространство. Надяваме се това да бъде една следваща стъпка за икономии на фирмите и насочване на средства в по-полезни дейности“, допълни той.

Стимулира ли COVID-19 дигитализацията?

„Около 30% казват, че дейността им не го позволява и затова не са направили конкретни стъпки. Ние си мислим, че това е много прибързана оценка. За БТПП няма дейност, в която не може да се вложат нови идеи“, коментира Симеонов.

Нисък е броят на тези, които са си закупили дигитални форми. Това са големите фирми, които ползват дигиталните платформи с по-широки възможности.

Ще запазите ли промените?

66% от фирмите няма да направят стъпка назад и ще продължат да използват всичко, което са въвели в производството.

„Нашата задача е да обърне внимание на тези 34%, които са казали, че няма“, коментира Цветан Симеонов.

Как фирмите финансират дигитализацията?

Най-шокиращият резултат е, че 62% го правят чрез фирмени средства, въпреки че огромни средства се предназначиха в тяхна помощ.

„Това е ясен сигнал към управляващите. Предстои да се актуализира плана за излизане от кризата. Предстоят всички програми да се реализират. Това е задача номер едно. Смешно е в година и половина държавата да не може да се пренастрои и да помогне за дигитализацията. Само 6% са получили тази помощ“, обясни председателят на БТПП.

По думите му най-големият проблем продължава да бъде липсата на административно-електронно обслужване.