Изненадващо е, че лидерът на „Ново начало“ Делян Пеевски поиска Комисията за защита на конкуренцията да провери „Лукойл“ за картел с горива. Това коментира в студиото на „Тази сутрин“ Мартин Владимиров, енергиен експерт от Центъра за изследване на демокрацията.
По думите му срещу дружеството и в момента тече дело във Върховния административен съд.
Владимиров каза, че винаги трябва да се има едно наум, когато има разследвания по политическа поръчка. Той припомни, че през 2023 г. КЗК вече глоби „Лукойл“ за 260 млн. лв., сумата се обжалва.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
„През годините сме виждали разследвания на Комисията, които не завършват с потвърждаващо становище на ВАС. Това е голям проблем. Ние сме говорили много пъти, че има известна протекция от страна на институциите – и съдебните, и регулаторните към монополиста на българския пазар на горива. При толкова много факти и данни, повечето глоби падат в съда“, коментира Владимиров.
Искането за проверка не е основателно, категоричен е Димитър Хаджидимитров, председател на Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива.
„Принципно, доказването на картел е много трудно. Да, може да кажем, че има съобразяване между отделните играчи на пазара за цените, които виждаме на колонките, защото няма как да виждаме някаква разлика по-голяма от 7-8 стотинки. Второ, аз не виждам логика да има картел“, заяви още Хаджидимитров.
Според Владимиров обаче, проблемът не е в картела, а в господстващото положение, каквото вече е констатирано от КЗК през годините.
„На пазара на едро, на практика, нямаме конкуренция. Рафинерията „Нефтохим“ произвежда по-голямата част от горивата за потреблението в страната, държи и повечето складове, с дъщерното дружество „Лукойл България“. В пика на демокрацията, когато България внасяше руски петрол – по наши изчисления, над 90% от пазара на едро се контролираше от „Лукойл“ или свързани компании“, допълни той.
По думите на Хаджидимитров е голям плюс, че имаме рафинерия на територията на страната, защото потребителят получава добра цена. Според него, ако внасяме гориво, ще плащаме повече. Владимиров контрира, че цените могат да бъдат много по-ниски, давайки пример с Литва.
Целия разговор вижте във видеото!
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK
Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK