„Миналата година през институцията на омбудсмана са преминали близо 60 000 души за търсене на помощ, подкрепа и съдействие. Има над 13 500 жалби по различни проблеми“, съобщи в „Тази сутрин“ омбудсманът Диана Ковачева.

Тя уточни, че най-голям брой жалби има във връзка с права на потребители и сред тях най-сериозният проблем е за качеството на водата, както и че няма вода.  

„Лятото специално в Искърското дефиле положението е много трагично и сериозно. Това е лоша инфраструктура и хората просто нямат вода. Там, където има - Шумен, Добрич, Сливен, например - е с толкова ниско качество, че не е редно хората да плащат цена за питейна вода, когато реално от чешмите им тече кал“, смята Диана Ковачева.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

По думите ѝ в Сливен и Шумен, например, се стига да едни драстични цени на водата, поискани от ВиК операторите.

„За Шумен се очаква за четири години, в края на ценовия период, да се плаща 6,43 лв. за кубик вода, а за следващата година да е 4,16 лв. Това е поискал ВиК операторът при условие, че общите загуби на вода там са 80%“, отбеляза омбудсманът.

Според нея трябва да има много ясна връзка между цената и качеството на водата.

„Едно от предложенията беше КЕВР да определи базисна цена при лошо качество на водата, която да се прилага автоматично“, обясни Ковачева.

Според омбудсмана е необходим спешно нов Закон за ВиК, който да регулира този проблем, както и да има социална поносимост на цената на водата.

„Не бих казала, че увеличаването на цената на водата е достатъчно обосновано, още повече, че хората не виждат никаква реална полза – качеството да се подобри. Загубите на вода са огромни, а не се знае кой плаща за тях“, посочи Диана Ковачева.

Омбудсманът уточни, че при нея са постъпили и жалби, свързани с изравнителните сметки за парно, със сградната инсталация и с високи начислявания за топлата вода.

„20% е голямо увеличение в тази ситуация, при която хората губят доходи при пандемия, трябва да се търси баланса между интересите на хората и на дружеството“, коментира тя по повод предстоящото поскъпване на парното.

„Хората се оплакват изключително много от факта, че плащат високи сметки. Миналата година, когато цената на природния газ беше доста по-ниска, цената на парното не беше намалена“, каза Ковачева. 

Предложение за служебно преизчисляване на пенсиите 

Омбудсманът Диана Ковачева е препоръчала на НОИ да се организира служебно преизчисляване на индивидуалния коефициент на пенсиите на хората, засегнати от промените в Кодекса за социално осигуряване.

„Става дума за преизчисляването на пенсиите на над 170 000 души по данни на НОИ. От друга страна, ние се намираме в пандемия, срокът е до 30 септември, което означава, че тези хора вероятно ще се струпат пред офисите на НОИ. Също така част от хората са трудно подвижни и самотни. За тях ще бъде трудно да отидат и да подадат документи. Затова смятам, че е редно да бъдат преизчислени служебно“, обясни Ковачева.

„Щом НОИ знае, че 172 000 души могат да се ползват от това право, значи вероятно знае и кои са те. Смятам, че е редно да се положат усилия да се облекчат пенсионерите, така че да може по-лесно да стигне до тях тази актуализация на пенсиите, а иначе тя е наложителна“, смята още омбудсманът.