88% от децата, явили се на матурите след 4. клас, не могат да обяснят значението на думата „пожарникар“, съобщиха от Министерството на образованието и науката.
Според МОН се забелязва обедняване на речника на децата, като думите, чието значение учениците не знаят, се увеличават.
Оказва се, че много от децата са посочили, че пожарникар е този, който гаси пожари. Това обаче не се зачита за верен отговор.
„Всъщност тук става въпрос за неумение на децата да изведат значението правилно и коректно. Липсва умението да дефинират правилно значението на думата“, каза в „Тази сутрин“ Евгения Костадинова, шеф на дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ към МОН.
С тези критерии за оценяване не е съгласна Ирина Абаджиева-Репуц от Инициативния родителски комитет.
„Разбира се, че пожарникарят е човек, който се бори със стихията огън, или който гаси пожар. Това е най-простият и верен отговор. И децата, които са отговорили по този начин, за съжаление не са оценени като най-правилен отговор от министерството“, коментира Репуц.
Представителят на МОН репликира, че в този отговор липсва ключовата дума „професия“.
Директорът на 107. ОУ в София Данко Калапиш напомни, че децата учат за професията пожарникар още в 1. клас. Той вижда проблем във факта, че най-малките не четат книги и на са им четени приказки преди това, но не вини за това родителите.
„В моето детство имаше занимания „Приказен свят“. В момента за съжаление такива занимания все по-рядко наблюдаваме в училищата“, коментира училищният директор.
Гледайте целия разговор във видеото!