Отмина година, откакто въведоха конфискация на автомобилите на дрогираните и пияни шофьори на пътя.

Има ли ефект от строгата мярка?

За първите шест месеца от тази година за шофиране с над 1,2 промила алкохол или под въздействие на наркотици има образувани 3997 производства, а осъдените са 2917 души.

За 2023 година са образувани 8793, а осъдените са 6444. За цялата 2022 година пък образуваните производства са 9148, осъдените – 7406 души.

По думите на Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики тези цифри говорят за няколко неща.

„На първо място се развенчава митът, че мярката с конфискацията на автомобили не е достатъчно ефективна. Напротив. Още през 2023 година имаме спад от 4%. През първото шестмесечие наблюдаваме и спад на заведените досъдебни производства“, обясни тя.

Според нея водачите, заловени да шофират след употреба на алкохол или наркотични вещества започват да намаляват.  

„Нашият анализ показва, че дори още толкова водачи да бъдат хванати на пътя до края на годината, пак няма откъде да дойде този драстичен ръст. Имаме спад, не е голям, но е някакъв напредък. Държавата не е единствената държава, която е прибягнала към такъв тип мерки“, каза Диана Русинова.

Тя обясни, че в държави като Финландия, Литва и Естония мярката за конфискацията на автомобили показва изключително добри резултати.

„В много европейски държави дори въвеждат тази мярка и за превишение на скоростта над 50 км/ч. Тоест те са се убедили, че това работи“, добави Русинова.

Целия разговор вижте във видеото.