„В последните дни се наложи санкция, безпрецедентна за историята на КЗК, за близо 70 млн. лв. на „Лукойл“. Готви се ново предложение за нова санкция“, каза в ефира на bTV председателят на Комисията за защита на конкуренцията Юлия Ненкова. Санкцията е заради господстващо положение.
„Моето участие за пръв път в медия е продиктувано от това, че в последни месеци се говореше как КЗК нищо не прави, не влиза по магазините и не санкционира. Това не е вярно“, допълни тя.
По думите ѝ КЗК има обосновани предположения, че на пазара има картели.
„Образувахме три производства за картел. Картел може да се докаже много трудно. Това е споразумение и се съгласува между отделни субекти на пазара, които договарят цени, разпределят пазари или други съгласно закона. Това е обмен на информация, която обаче не се извършва формално, а между веригите и отделните стопански субекти вербално. Тази информация те я крият. Вероятно картелиране има и в други сектори на икономиката“, обясни Ненква.
КЗК работи както по сигнали от Комисията за защита на потребителите, така и от Министерския съвет.
„Понеже повечето от политиците няма с какво да докажат собствените си качества, вечно някой е виновен – дали ще е КЗП, или КЗК, по-рано беше КЕВР. Толкова нескопосано беше уволнен председателят. КЗК не е нито Юлия Ненкова, нито някой друг. Това са 7 комисари, излъчени от различни политически сили“, коментира Юлия Ненкова.
По думите ѝ някои политици дори не знаели какъв е мандатът на КЗК.
„В ЕС мандатът на регулаторните органи, специално КЗК, са в срок до 9 години, 12 години - в Германия, а в САЩ комисарите са безсрочни. Те са приравнени на магистрати и не се сменят. Правомощията на регулаторните органи трябва да се увеличат със законодателни промени. В повечето случаи някои от субектите казват „Ако се обадим и ви напишем сигнал, ще бъдем уволнени“, каза още Ненкова.
В момента КЗК работи активно с ЕК и с регулаторните органи в ЕС. Очаква се още една санкция за „Лукойл“ - за господстващо положение по отношение на данъчните складове.
Комисията обяви, че за последните две години е иззела 79 млн. лева под формата на глоби за нелоялни търговски практики, най-често свързани с реклама.