„Военновъздушните ни сили имат два самолета L-39 Albatros, които са отремонтирани. Преминаването към F-16 изисква нов учебно-тренировъчен самолет, който има кабината и параметрите на F-16. В момента във военновъздушните сили се водят много сериозни разговори и анализи какъв тип учебно-тренировъчен самолет да бъде избран“.
Това коментира в „Тази сутрин“ министърът на отбраната ген. Атанас Запрянов.
„Може да бъде и учебно-боен самолет. Този самолет засега не е чак толкова важен, защото нашите пилоти се обучават в САЩ и за всеки F-16 ние сме изпратили по двама пилоти. Това ще стане актуално след 2027 година, когато ние ще трябва да реорганизираме нашата учебно-тренировъчна дейност – да започнем подготовка на нашите пилоти в България“, посочи министърът.
Той посочи, че е разписал пътуване на командира на военнновъздушната база в „Граф Игнатиево“, на зам.-командира на ВВС и група офицери – днес в Румъния, където има учебен център за подготовка на пилоти на F-16. Правят се усилия и за създаване на възможност за подготовка на пилоти в училището в Долна Митрополия.
Според ген. Атанас Запрянов няма забавяне в доставките на F-16 и те ще бъде изпълнени според приетия график. Ще получим самолетите след първата половина на годината.
„Голямата битка сега е да подготвим базата и инфраструктурата, за да ги приемем“, заяви министърът.
За първите 8 самолета трябва да се обучват 14 пилоти. За вторите 8 - 16 пилоти.
"Подготовката на пилотите е изключително скъпа дейност, ние плащаме около 5 милиона долара за обучението на един пилот", отбеляза ген. Запрянов.
"Загубата на живота на пилот е изключителен сериозен удар по боеспособността на военновъздушните сили", посочи още той.
След 2027 година и да искаме да обучаваме пилоти в САЩ, няма да можем, защото няма да има свободни слотове.
От думите на министър Запрянов стана ясно, че имаме договор с Полша за 6 двигателя за МиГ-29.
Какво коментира министър Атанас Запрянов за разбилия се самолет на летището в "Граф Игнатиево" и загиналите пилоти - вижте тук: