Знак, който обозначава, че има зона за отдих в участъка на АМ „Струма“, където стана тежката автобусна катастрофа, е имало през месец април тази година. Месец по-късно обаче - през май, този знак вече лежи отстрани на пътя.

Това каза в „Тази сутрин“ Димитър Илиев, експерт по пътна безопасност.

 

По думите на експерта е много важно да се поставим на мястото на шофьора и да си представим този човек какво е виждал.

„До момента всички търсят проблема на самото място на инцидента. За мен проблемът е донякъде и преди самия инцидент, на 500 метра преди мястото на инцидента. Тук виждаме едни ограничения на скоростта от 120 км/ч и една ускорителна лента отдясно – вход в магистрала. За мен е важно да кажа като пътен експерт, че подобни зони за отдих трябва да бъдат отбелязани със знаци. На 500 метра преди мястото на инцидента такъв знак няма“, обясни Илиев.

"В "Гугъл мапс" се забелязва, че ускорителната лента свършва и тя си преминава в аварийна лента, както на всяка една магистрала, най-дясната лента е аварийна. Виждаме пътен знак, поглеждаме към него, той обаче не е този предупредителен знак за място за отдих, а е знак, който е за винетки", допълни Илиев.

Димитър Илев посочи, че в следващия момент има вече край на аварийната лента и стават три ленти, но не става ясно защо стават три ленти, каква е причината и човек може да се обърка.

„Може да се обърка, защото преди това не е обозначено, че ще има изход от магистралата, а е обозначено просто една непрекъсната линия, като трета лента. По правилник на магистрала всеки трябва да се движи в най-дясната свободна лента", обясни Илиев.

Експертът допълни, че в един момент не стига, че е слаба маркировката в дясно и че е тъмно и вали дъжд, но се появява и десен завой, в който видимостта се крие още повече.

"И тук вече се появяват някакви остатъци от двойна непрекъсната линия, която двойна непрекъсната при дъжд и тъмно през нощта няма никакъв светлоотразителен ефект", допълни той.

Крум Дончев, член на НС на БСП, четирикратен рали шампион на България заяви, че основното нещо като предизвикателство е как ние се позиционираме на пътя, какво ни дава информация за това позициониране.

„Това е част от т.нар. маркировка и обозначителни знаци – доколко те са правилни и правилно поставени на правилните места е въпрос на разследващите органи“, обясни Дончев.

Важно да се знае по какво се ориентираме и това са тези котешки очи по мантинелите, които трябва да светлоотразяват, допълни Илиев.

„В последния момент човекът е видял знак за чешма и някакво разклонение, има колебание в ляво ли, в дясно ли. Явно пред него се оказва още един знак, който обаче е сложен неправилно, сложен е много високо и на всичкото отгоре има лепенка за реклама на тегличи, която допълнително намалява светлоотразителния ефект на самия знак“, коментира Димитър Илиев.

Какво още казаха експертите - гледайте във видеото.