Има ли двоен стандарт и какво показват последните изследвания на основни храни и напитки? Темата за това, че в Източна Европа сме втора ръка потребители беше поставена като акцент и на ниво Европейски съюз.
Обсъдени бяха и сериозни санкции за производителите, които си позволяват да произвеждат идентични продукти от една и съща марка с различно качество.
Изследване на Комисията за защита на потребителите продължи повече от година и обхвана редица храни, но за първи път и алкохолни напитки.
Изследвани бяха шоколадови и макаронени изделия, млечни продукти, консерви, зехтин и спиртни напитки.
Взети са проби от продукти от Германия, Унгария, Португалия, Испания, България и Гърция. У нас проби са взети от стоки, купени от София, Пловдив, Русе, Варна и Бургас.
„Всички продукти, които са изследвани, са безопасни и отговарят на всички стандарти, които действат на територията на България и в Европа от гледна точка безопасност за живота и здравето на потребителя. Става въпрос за разлики, които по-скоро касаят качество, усещане за вкус и т.н.“, уточни Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите.
Има ли двоен стандарт при шоколада?
КЗП е изследвала шоколадови бонбони и шоколад. В шоколада, купен от българския пазар, има по-малко протеини, отколкото в този, който се продава на другите пазари. В шоколадовите бонбони пък българският потребител яде повече протеини, отколкото западноевропейският.
Има ли двоен стандарт при маслото?
В маслото има основно 82% мазнини. Експерти обясняват, че мазнината не разтваря въглехидратите и протеините, уточни Яна Иванова от сдружение "Храни и напитки в България".
Има ли двоен стандарт при граха в консерва?
Има ли двоен стандарт при царевицата в консерва?
Българският потребител трябва да бъде успокоен, че изследването и крайният извод, който правят експертите, е, че няма съществени разлики. Най-сетне имаме едно обективно изследване. Няма никакви доказателства, че българинът е третиран по различен начин", каза Иванова.
Димитър Маргаритов обаче заяви, че съществени разлики има, но те не са свързани с твърдението, че българският потребител е „втора ръка“.
"Това проучване е извършено с участието на двама професори, акредитирани лаборатории и с най-модерните технологии. Всичко това е легитимно като резултат и то ни казва нещо много важно. Генералният извод е, че това трябва да залегне в нормативната наредба в европейски мащаб и потребителите да бъдат овластени. Когато имат усещането, че някой продукт се различава съществено от друг, да искат от държавата да извърши проверка“, каза Маргаритов.
Eто какво показват данните от проверката на КЗП:
Шоколад (бонбони Lindt, млечен шоколад с цели лешници Milka)
Различни са данните за шоколадовите изделия. При първите тествани виждаме, че нивата на протеини са над стандартите за ЕС. Според експерти това означава наличие на повече сухо мляко.
Различна е ситуацията при шоколада с лешници. Нивата на протеини са по-ниски. Високи са, обаче, на въглехидратите.
Спагети(BARILLA № 5)
Продуктът, продаван у нас, е почти напълно идентичен с този в Европа.
Масло (масло President, топено сирене)
При маслото се установяват 200% повече въглехидрати. Но от екипа, правил проучването, успокояват, че това число всъщност се равнява на 1 грам мазнини.
Консерви грах и царевица (зелен грах Bonduelle, сладка царевица Bonduelle, риба тон в зехтин Rio Mare)
Най-големи разминавания има при консервираните грах и царевица. И в състава, и в етикетите. Доказва го и графиката.
При консервирания грах има 50% повече захари. Като процент изглежда много, но реално означава 1 грам повече захари. При консервираната царевица – увеличение на въглехидратите – у нас те са с 30% повече, в сравнение с продукта в Западна Европа. И в двата продукта, обаче мазнините са по-малко.
Консерви и с риба тон са обект на изследването. При тях единственото по-сериозно отклонение е на хлоридите.
Зехтин (маслиново масло Extra virgin De Cecco)
Продуктът, продаван у нас, е почти напълно идентичен с този в Европа. Тук, даже, мазнините са по-малко.
Алкохол (уиски, водка и джин)
Установено е, че различия няма в алкохола тук и в останалите страни, обект на проучването.
Вижте цялото цялото изследване на КЗП:
"Чети етикета с Биляна Гавазова" е потребителската рубрика на "Тази сутрин" по bTV, която представя в дълбочина актуални теми за качеството на стоки и услуги, условията на пазара на труда, социални и образователни проблеми. Рубриката се ползва с висока степен на доверие и за кратко време се превърна в запазеното място в българския ефир за защита правата на потребителите.