При акция на ГДБОП преди няколко дни бяха заловени опасни за зрението слънчеви очила. Задържани са 53 000 чифта, които са фалшификати на 500 световноизвестни марки. Те са предназначени за онлайн продажба и сергии по морето.

„Когато пазаруваме онлайн, трябва да внимаваме дали сайтът е легитимен. Колкото повече информация има на него, толкова по-голяма е вероятността да не бъдем измамени”, обясни за „Чети етикета” Елена Гелеменова, мениджър на сайт за онлайн пазаруване.

Снимка: btvnovinite.bg

Тя обясни, че голяма част от стоките имат сертификати - най-вече високият клас марки. Гелеменова посъветва да се гледа серийния номер от вътрешната страна на рамката на очилата, който е уникален.

Екип на bTV и Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) посети няколко магазина в София и провери какви очила се продават. В някои от търговските обекти екипът не бе допуснат. В други пък цените бяха символични - от 2 до 12 лв. Стоката е внесена от Китай и претендира за всички защити.

Официалната проверка не откри нарушения, с изключение на чифт детски очила за 2 лв., които будят съмнения не заради цената, а заради липсата на задължителна маркировка и етикет.

„Нашите служители стартират проверка и ще изискаме декларация за съответствие, за да видим как са произведени тези очила”, обясни Вася Миланова от ДАМТН.

Снимка: btvnovinite.bg

Проверката продължава в столична оптика, която разполага със специален апарат за тестване на поляризация и UV защита. Именно поляризацията е другият тип защита, който търсят клиентите. Дали я има може да се провери с бързи тестове в най-близката оптика. Високата цена обаче невинаги гарантира качество.

„В никакъв случай не можем да твърдим, че очилата с по-ниска цена са несъответстващи, когато говорим за това дали ще изпълнят своето предназначение и ще предпазят очите на потребителя”, коментира Мирослав Йотов от ДАМТН.

Пазарът обаче изобилства от ментета, които понякога са много близо до оригинала и трудно могат да бъдат хванати. Когато избирате, бъдете внимателни и четете етикета, съветват търговците.

В студиото на „Тази сутрин” офталмологът от Александровска болница д-р Огнян Младенов донесе диоптричен апарат със спектрален фотометър, който е калибриран, за да бъдат проверени някои от очилата, задържани при акцията на ГДБОП.

Снимка: btvnovinite.bg

При проверката на един от чифтовете се оказа, че той пропуска 90% слънчева светлина, като максималната е 3%.

„Освен 100% UV защита е много важно и качеството на материалите, тъй като плаката трябва да осигурява добро качество на самия образ, както и добър контраст и яркост. Една плака с неизяснен произход и недобро качество може също да доведе до увреждане на зрението, въпреки че има добра UV защита”, поясни д-р Младенов.

Той уточни, че категорията на затъмняване няма нищо общо с UV защитата. По думите му по-добре е децата да не носят слънчеви очила, които могат да се окажат фалшиви. Добре е да се доверят на естествените защитни механизми на окото.

От проверените с апарата евтини детски очила се оказа, че единият чифт пропуска 90% светлина, а другият – 11%. По думите на д-р Младенов това е недопустимо.

„Тъмната плака води до естествено разширяване на зеницата и така UV лъчите достигат без проблем до очното дъно и лещата на окото и могат да ги увредят. По-добре е да не носим очила, отколкото такива, които са некачествени”, посъветва офталмологът.

Снимка: btvnovinite.bg

Цената не е определящ фактор за качеството на продукта. Оказа се, че очила за 12 лв. имат 100% UV защита. Д-р Огнян Младенов обаче отново наблегна на това, че ако са направени от некачествен материал и изкривяват образа, са вредни.

Има пет вида категории на затъмнение на очилата. За градски условия е добре да се ползва максимум категория 3 затъмнение, тъй като по-тъмни очила водят до пропускане на видимата светлина. Категория 4, например, пропуска 8% светлина, което е опасно за шофьорите. Ако влязат в тунел, биха могли да загубят ориентация. Категория 4 е подходяща за планината.

"Чети етикета с Биляна Гавазова" е потребителската рубрика на "Тази сутрин" по bTV, която представя в дълбочина актуални теми за качеството на стоки и услуги, условията на пазара на труда, социални и образователни проблеми. Рубриката се ползва с висока степен на доверие и за кратко време се превърна в запазеното място в българския ефир за защита правата на потребителите.