Сертификатът за поставена ваксина срещу коронавирус е медицински документ, който не следва да ограничава свободното движение на хора, заяви зам.-министърът на здравеопазването Жени Начева в рубриката „Чети етикета“.
"Ваксината е доброволна, не може сертификатът на този етап да има задължителен характер, той се използва за медицински цели. Не бих казала, че без ваксина няма да може да се пътува. Няма такова решение на европейски ниво", отбеляза Начева.
По думите й ваксинираните с първа доза вече са над 25 000. Всеки, който е направил първа доза, поставянето й автоматично се генерира в електронната здравна система и има сертификат.
"Без електронен подпис не можем да извадим сертификат за ваксина", припомни тя. Според нея електронният подпис гарантира сигурност, а личният лекар също може да издаде този сертификат. Той съдържа датата, вида на ваксината и партидния й номер – първа и втора доза.
Електронния сертификат за ваксина срещу COVID-19 е част от общото ни здравно досие. Такова досие ще има всеки гражданин, който използва медицинска помощ, обясни още зам.-министърът.
"Всяко направление за преглед и диагностика, както и резултатите от него, отиват автоматично в това досие", посочи Начева.
"Сертификатът в електронен вариант съдържа QR код, чрез който може да се провери дали е валиден. Сертификатът може да се фалшифицира, защото може да смените номера и името", обясни Валентин Мундров, директор на „Софтуерна интеграция“ в „Информационно обслужване“.
Сертификатът има валидност, която се определя от здравните власти.
„На пазара има пет доставчици на електронен подпис, валидността му е три години. В момента в България електронен подпис издават пет фирми, като средната цена е 10-11 лева на година“, отбеляза Валентин Мундров.
По думите му електронното здравно досие ще съдържа данни за пациента – личен лекар, прегледи при общопрактикуващи лекари и специалисти, зъболекари и дали сте кръводарител, както и каква е кръвната група.
"За отминали години старите данни все още не могат да се въвеждат", обясни Валентин Мундров.