След миналогодишния провал на Комисията за финансов надзор да оформи конкретни правила относно застраховка „Гражданска отговорност” и системата Бонус-малус, темата продължава да се обсъжда. От Държавната агенция за безопасност по пътищата са приготвили ново предложение, изготвено от експертен екип.
Новата система предвижда добрите шофьори да плащат по-малко, а тези с нарушения – повече. Една от промените е свързана с това т. нар. Бонус-малус система да бъде обвързана с шофьора, а не с автомобила, както беше в предните предложения. По този начин продажбата на един автомобил ще стане по-лесна.
Освен това, от агенцията предвиждат в застрахователната полица да присъстват имената на шофьорите, които управляват даден автомобил, а цената на застраховката да се определя спрямо тяхната изрядност на пътя.
Председателят на агенцията за безопасност по пътищата Малина Крумова заяви,че е неприемливо застраховката да бъде обвързана с колата, защото колата сама по себе си е един инструмент, т.е тя не прави нарушения. „Нарушенията и рисковете се крият в поведението на водачите”, посочи тя.
Обсъжда се и въпросът, ако един водач е изряден, а друго лице, посочено да управлява автомобила не е, то цената на полицата ще зависи от коефициента на най-лошия водач. По думите на Крумова дребните нарушения няма да засягат и определят цената на застраховка ГО. Тя ще зависи от няколко варианта – или ще влизат само щети, предявени по ГО, или нарушения (напр. превишена скорост с 50 км/ч), или двете комбинирано.
Крумова обясни, че броят на хората, които са изрядни, е по-висок от тези, които не са. За да има баланс в системата, предложението има за цел да облекчи „добрите” шофьори с до 25% и да санкционира „лошите” с до 300%. Тъй като системата не е въведена, е трудно е да се прецени колко трябва да плащат шофьорите в малус процентите, за да се изчисли правилно колко да плащат тези в бонус процентите. В момента статистиката за щетите преценя, че за 1% бонус трябва да има 48% малус, за да има съответен баланс.
Инж. Емил Панчев от Съюза на българските автомобилисти обясни, че новите предложения са разумни, особено след „катастрофата” на изминалите предложения. Според него бонус процентът може да бъде по-висок, но всичко е въпрос на сметки. Панчев сподели, че за СБА и хората ще е по-лесно, ако застраховките гледат щетите, а не нарушенията, които имат значение за безопасността на движението. Освен това, той спомена и за т.н. самоучастие при застраховката, практика, добре позната в Европа.
Надежда Минкова от Института по пътна безопасност обясни, че системата и предложенията целят да облекчат шофьорите. Тя коментира, че към днешна дата за застрахователя имат значение единствено щетите при формирането цената на застрахователната полица. Тя допълни, че системата иска ценообразуването да бъде формирано на базата на рискови обстоятелства – доколко поведението на един шофьор е склонно да доведе до щети. Минкова посочи, че при плавно поскъпване на полиците, каквито и да са бонусите, те трудно ще се усетят от изрядните шофьори. За нея единственото сигурно нещо е малус системата.
Според инструктор Чавдар Стоянов е важно хората да имат култура на шофиране, в противен случай всякакви промени са излишни. Той обясни, че застраховка „Гражданска отговорност” у нас не е добре оформена и новите промени са неприложими. По думите му има хора, които ще плащат повече за застраховка, отколкото струва автомобилът им.
Застрахователният бранш пък очаква Бонус-малус с нетърпение. Те смятат, че скъпата застраховка ще е с възпитателен характер. Отделно искат да отпадне възрастта при определянето ѝ, тъй като в момента младите шофьори плащат повече. Цвета Янчева от Института по пътна безопасност допълни, че много млади шофьори регистрират автомобилите си на възрастни хора, именно заради високите цени на полиците.