Броени дни до началото на кампанията, позната из цял свят като „Черен петък“. Официално денят, в който „валят“ намаления, е последният петък на ноември, но все повече търговци удължават периода на промоциите.

Екипът ни провери има ли вече по-ниски цени в магазините и за какво да внимават потребителите.

Реклами, брошури и табели и тази година примамват потребителите с намаления за „Черен петък“. Некоректните търговци обаче не са по-малко, сочат анализите на потребителските организации.

„Фалшивите намаления през годините не намаляват. Това го виждаме от броя на глобите всяка година. Те са десетки, даже стотици. Но това не променя особено картинката.  Това се дължи на ниския размер на санкциите. Търговците си казват, аз ще спечеля повече, отколкото е размерът на глобите. От години призоваваме за санкции, които са адекватни на оборота на търговеца, а не фиксирани, както досега“, казва Богомил Николов от „Активни потребители“.

Снимка: Ладислав Цветков

Голяма част от клиентите също са на мнение, че намаленията в момента не са истински.

„Първо ги увеличават, а след което ги намаляват, колкото е реалната цена. Най-много до 10 лева, даже и по-малко“, смята Цветелина.

„Законодателят е предвидил налагането на санкции и административно наказателно производство. Санкциите са различни според нарушението, може да достигнат до 50 000 лева“, посочва председателят на КЗП Мария Филипова.

За своя сигурност част от купувачите казват, че следят движението на цените месеци преди началото на сезона на намаленията.

 

„Цената да кажем е "Х" и няколко дни преди това търговецът я увеличава, след което я връща отново на първоначалната стойност „Х“, но вече е намелена с 20 или 30% цената е същата, но има табела за намаление“, обяснява Богомил Николов.

Търговците сами избират с какъв процент да намалят стоката си, а най-търсени от потребителите са бялата и черна техника. В списъка се нареждат още дрехи, обувки, козметика и спортни стоки, сочат проучванията на пазара.

„Не мисля нещо конкретно да пазарувам, обувки якета, от каквото имаме ежедневна нужда, нещо конкретно не. Първо си ги проверявам онлайн, после във физическите магазини и решаваме откъде да пазаруваме“, казва Силвия.

Снимка: iStock


„Харесала съм си една прахосмукачка, която е за акари. Набелязала съм си 2-3 продукта, гледам цените в сайта и съответно ще видя дали има, или няма промоция“, добавя София.

Според една от най-големите онлайн платформи за пазаруване потребителите имат средно по три продукта в кошницата.

„Със сигурност намаленията са реални, това ние можем да го гарантираме. Още първата минута от кампанията са направени 850 поръчки, което е доказателство за интереса“, посочва онлайн търговецът Петър Цветков.

По наблюдение на търговците мъжете харчат почти двойно повече в сравнение с жените.
 
„Над 600 лв. са предвидили в портфейла си да похарчат мъжете, докато жените се ограничават до 400 + лв. Може би това зависи от категориите, които пазаруват, защото мъжете се ориентират към електронните продукти“, добавя Петър Цветков.

 

„Бюджетите са разнообразни, някои хора, особено младите, решават да увеличат бюджета си като теглят бързи кредити. Hе взимайте кредити за глезотии, защото връщането на кредита може да се окаже проблем“, призовава Богомил Николов от „Активни потребители“.

Според проучванията на „Активни потребители“ по време на „Черен петък“ хората се чувстват притиснати да вземат мигновено решение, защото смятат, че намаленията приключват още на следващия ден.

„Проучванията показват, че по-голямата част от стоките, които биват намалени веднъж след това никога не се връщат към предишната си цена. Остават си намалени, докогато ги има на пазара. Особено това се отнася за техники и технологии, които ще бъдат заменени от новия модел“, добавя Богомил Николов.

„Да не се подават на лимитирани бройки, например, остават 2 часа до закупуването на продукта. И да внимават от кои сайтове пазаруват. Винаги да проверяват как е изписан URL адресът сайтът и дали отговаря на точното име на компанията“, препоръчва Мария Филипова от КЗП.

Експертите съветват внимателно да проучваме пазара и да вземем само нещата, които са ни необходими, за да не останем разочаровани от пазаруването след „Черния петък“.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK