Липсата на добра видимост е сред предпоставките за тежки катастрофи на пътя. Денят става все по-къс, а с напредването на есента зачестяват мъглите и дъждовните дни, в които фаровете на автомобила ни трябва да са изрядни.
Включените дълги светлини обезпечават добра осветеност на пътя до 150 метра напред, а късите светлини създават светлинно петно до 50 метра. Автомобилите имат три вида системи за осветяване на пътя.
При симетрични системи за осветяване на пътното платно максималният осветен участък е 150 метра, а в най-широката му част обхваща до 50 метра.
Асиметричната система осветява по-далеч и по-добре дясната страна на пътя и при движение не заслепява насрещното превозно средство.
По-луксозните автомобили разполагат и с адаптивни предни светлини, при които се променя посоката на насочване на фаровете под някакъв ъгъл при пътуване в зависимост от геометрията на пътното платно или се променя интензивността на светлината в зависимост от скоростта на движение на автомобила.
„Шофьорите могат сами да регулират светлините, така че да не заслепяват останалите водачи, но и трябва да осветяват дясната страна на банкета“.
Това коментира в „Тази сутрин“ Тодор Желев, началник техническа експлоатация в Съюза на българските автомобилисти.
„Желателно е преди зимния период да има самоконтрол за светлините. В багажника трябва да има комплект крушки за всички светлини“, добави той.
В предпоследните месеци на годината продължават проверките на пътя, част от акция „Зима".
От днес тя навлиза във втория си етап, при който акцент са правата на пешеходците. Пътната полиция ще следи за правилно пресичане и отнемане на предимство.
От 21 до 30 ноември започва контрол за техническото състояние на превозните средства, където акцент ще бъдат и фаровете. Толеранс или гратисен период за нарушителите няма да има.