На прага на тази учебна година, деца, родители и учители са притеснени. И съвсем нормално - обучението в условия на пандемия се оказва трудна задача за всеки.

Снимка: btvnovinite.bg

Непосилна обаче се оказва за децата с увреждания, които продължават да са най-изключени от системата на образованието - едно от пет деца не получава допълнителната подкрепа, от която има нужда.

Снимка: btvnovinite.bg

Семейството на едно дете с аутизъм от село Красново край Хисаря обаче прави и невъзможното, за да му осигури качествени грижи и образование.

Мария е на 11 години. Тя е с диагноза аутизъм - не може да чете и да пише, но има богато въображение. Обича музиката, рисуването и компютърните технологии. Намерила е начин да пише книга, без да познава буквите – с помощта на гласовия редактор на таблета.

Снимка: btvnovinite.bg

Творбата се казва „На морето“, защото Мария обича мириса на море.

„Това е необичайно, защото тя си е намерила това приложение и си диктува, и дори казва „запетайка“, „точка“. Разбира се, начинът ѝ на мислене е различен - тя от една тема скача на друга тема“, разказва майка ѝ Татяна.

Снимка: btvnovinite.bg

„Разбрах, че детето ни е по-различно, когато беше на около 3 години. Най-голямата трудност беше да повярвам, че това се случва на мен, че точно моето дете е такова, да се преборя със себе си и да приема фактите“, споделя още тя.

Семейството на детето избира село Красново пред големия град, за да се чувства детето по-спокойно. В малкото населено място обаче децата като Мария са приемани трудно – и в детската градина, и в училище.

Снимка: btvnovinite.bg

Миналата година всеки ден Мария изминавала по 120 километра за рехабилитация и за да посещава училище. Тотка Трифонова е ресурсен учител и работи с Мария вече трета година.

Снимка: btvnovinite.bg

„В началото, когато за първи път се срещнахме с нея, тя не можеше да брои, не познаваше цифрите. От буквите – много малка част от буквите на азбуката знаеше. В момента може да брои до 100, да извършва действия „събиране-изваждане“ с числата до 100. Знае всички букви от азбуката. И може да сричкова“, обясни учителят.

По време на дистанционното обучение Мария напредва много, защото учителят и родителите ѝ отделят специално внимание. Но нещата се случват трудно, защото учебните материали не са пригодени за деца като нея. Когато Мария има нужда от помощ, майка ѝ не може да потърси съвет от психолог, защото той е прекалено далеч.

Снимка: btvnovinite.bg

„Мечтая си детето да стане голям човек, самостоятелна, да може сама да се оправя в живота. А не след години да бъде в някакъв дом“, сподели още майката на Мария.

Вижте още от историята във видеото!

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement