Заради протестите след убийството на чернокожия Джордж Флойд в САЩ много хора започнаха да настояват за по-равно отношение към хората от различни раси във всички сфери на живота. И ако има сфера, в която неравенството да е най-очевидно за най-голям брой хора, то това е киното.

Киноиндустрията в продължение на десетилетия е третирала чернокожите актьори и създатели на филми като второ качество. След гражданската война в САЩ, в края на XIX  век, чернокожите са свободни и равни на белите, но трябва да бъдат отделени. Така в автобусите се появяват места за чернокожи отзад и за бели - отпред. Има отделни кина и дори отделни тоалетни.

Още по-труден е професионалният път на афроамериканските актьори и режисьори в Холивуд, като дори и в днешно време продължават да се отправят обвинения за дискриминация и за пример се дава липсата на достатъчно актьори от малцинствата.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

Расовото напрежение има и други отражения върху киното и разпространението на филми. Една от най-големите стрийминг платформи обяви, че сваля от каталога си класиката „Отнесени от вихъра“.

„На мен също ми е чудно защо от рационална гледна точка, но ако се поставя в политически коректната перспектива на хората, които толкова много се страхуват от расизма и миналото, то аз мога да видя как те разглеждат тази ненадмината по продажба на билети американска класика като прекалено идеализираща живота в американския Юг преди Гражданската война и обидна за наследниците на афроамериканските роби“, заяви журналистът Владислав Апостолов в „Тази събота“.Но „Отнесени от вихъра“ е и първата кино творба донесла „Оскар“ за афроамериканска актриса - Хати Макданиел, по времето, когато пробивът на актьори от малцинствата в Холивуд е изключително труден. Въпреки това тя продължава да изпълнява дребни и второстепенни роли след това в кариерата си.

„Все пак Западът е направил неимоверни усилия да поправи грешките от миналото, така както ги е виждал“, смята журналистът.

Големият афроамерикански пробив в Холивуд е ролята на Сидни Поатие в „Познай кой ще дойде на вечеря“. „Той е първата голяма чернокожа кино звезда в американското кино. През 60-те започва масовото навлизане на чернокожи актьори във филмите“, отбеляза Апостолов.

„Последните 60 години станахме свидетел на изобилие от чернокожи образи и филми в Холивуд и не само“, отбелязва Апостолов.

Много от афроамериканските звезди от предходните поколения като Ричард Прайър биха били цензурирани днес заради своята самоирония и чувство за хумор, с което са подхождали към собствената си общност, отбеляза Апостолов.

Снимка: btvnovinite.bg

Въпреки че има много филми посветени на расизма и проблемите на афроамериканската общност през последните десетилетия, отново има недоволство, че те се правят от бели режисьори. Показателна за това е реакцията на наградата „Оскар“ за лентата „Зелената книга“, когато няколко чернокожи режисьори са застанали с гръб, отбелязва Апостолов.

Журналистът споделя, че мечтае за момента, в който няма да се говори за цвета на кожата на даден актьор, а когато го видим на екрана, да забравим за неговата раса и ще гледаме само неговата игра. За разделението е виновна и медийната истерия.

Вижте целия разговор във видеото!